I huvudet på Robert Felczak

Som ny centrumchef för Triangeln i Malmö vill Robert Felczak hitta köpcentrets själ och identitet. Och möjligheterna är stora.

Robert Felczak, ny centrumchef för Triangeln i Malmö
Robert Felczak, ny centrumchef för Triangeln i Malmö

Vilken är din bakgrund?

– Jag har utvecklat köpcentrum både i Sverige och internationellt. Senast på det skandinaviska fastighetsbolaget Steen & Strøm där jag ansvarat för 18 köpcentrum i Danmark, Norge och Sverige. Men jag är uppväxt i Malmö och gick faktiskt i gymnasiet som ligger precis bredvid Triangeln. Så det är verkligen tillbaka till rötterna!

Vad lockar dig med Triangeln?

– Bland annat att jag ser vilken potential som finns. Läget med närheten till tågstationen är fantastisk. För Triangeln gäller det att hitta rätt position och sin egen identitet. Om man tänker på storleken så kan vi inte vara bäst på allt. Vi måste differentiera oss och hitta vår position i mixen. Jag vill förankra och skapa en plats för Triangeln i Malmöbornas själ och hjärta.

Vad tar du med dig från din tidigare erfarenhet?

– Hur viktigt det är att hålla båda kundgrupperna så nöjda som möjligt, det vill säga både hyresgäster och besökare. Om vi har en bra mix av butiker och service kommer fler besökare. Och många besökare gör att fler hyresgäster vill etablera sig. Det är en symbios och det gäller att se till att spiralen är positiv.

– Det som annars är en trend internationellt, och som jag tror mycket på, är att utöver shopping erbjuda många möjligheter till möten, upplevelser och underhållning.

Hur vill du driva utvecklingen?

– Exakt hur är lite för tidigt att säga, jag började mitt nya jobb den 3 april. Nu skaffar jag mig information, kunskap, träffar och pratar med många kloka människor. Inte minst kollegorna på Vasakronan.

– En sak jag vill undersöka är möjligheten att öppna Triangeln tidigare. I dag öppnar vi klockan tio. Det gör att vi missar alla de människor som pendlar till jobbet. De skulle kunna köpa med sig frukost på morgonen och sedan gäller det att fånga upp dem även på vägen hem. Exempelvis genom att erbjuda mer service som tandläkare och naprapat.

Triangeln Malmö
Foto: Martin Olson
Södra Förstadsgatan
Foto: Apelöga

Hur ser du på utvecklingen av cityhandeln i Malmö stort?

– Det är spännande att komma in just nu. Vasakronan, tillsammans med andra fastighetsägare, har länge arbetat konsekvent och målmedvetet för att stärka handeln i centrala Malmö. När vi i februari valdes till ”Årets fastighetsföretagare” i Öresund var det ett kvitto på vårt djupa engagemang. Och det var vårt arbete med att förvandla Södra Förstadsgatan till ett genuint och attraktivt stråk som gav oss priset. Att fortsätta att knyta ihop handeln i city, ända från centralstationen till Triangeln, är ett viktigt mål.

– Här är det viktigt att tänka på att det finns många olika typer av shopping. En del vet exakt vad de vill ha, andra strosar, tar en fika, kanske är väg på bio. Och stannar till i någon butik som lockar på vägen. Det handlar om att skapa en attraktiv cityhandel som fångar upp både de mer planerade och de impulsiva.

Hur ser du på konkurrensen mellan cityhandel och köpcenter utanför stadskärnan?

– Vi ska inte vara rädda för den. Tvärtom. Cityhandel i kombination med handel utanför staden gör Malmö till en ännu mer attraktiv plats att besöka. Konkurrens är positiv, alla måste bli mer kreativa och hitta nya former och koncept. Det går inte att slå sig till ro och tappa skärpan.