Det har hänt mycket med Triangeln. 2010 invigdes Citytunneln och köpcentret fick en station strax utanför portarna. 2011 började en stor om- och tillbyggnad och 2013 invigdes nya Triangeln. 2015 ökade omsättningen med 20 procent.
– Nu lägger vi de sista pusselbitarna för att befästa Triangeln som malmöbornas mest självklara handelsplats, säger Magnus Johansson på Vasakronan, som sedan ett par månader tillbaka är centrumchef.
En av utmaningarna är att locka malmöborna att handla i city och inte åka till handelsplatser utanför citykärnan. Så hur ska Triangeln klara den konkurrensen?
– Det finns inget enkelt svar på den frågan. När det till exempel gäller fri parkering har vi svårt att konkurrera. Mitt i city måste vi ta betalt annars skulle parkeringen snabbt bli full. Uppskattningsvis kommer en femtedel av Triangelns besökare till köpcentret med bil. Vår kund är framför allt människan som lever och jobbar här i staden, säger Magnus Johansson och tillägger:
– Vi kan faktiskt se att de externa handelsplatserna har sin peak på helgerna och färre besökare i veckorna. Vi däremot har en jämn fördelning av kunder under hela veckan. En måndag kan vara lika välbesökt som en lördag. Det tyder på att det här är en naturlig plats att handla på, oavsett dag.
Den målgrupp som Triangeln vänder sig till är bred.
– Det innebär att vi måste ha ett brett utbud och bra mix av butiker. Jag tror också på att erbjuda mer service och aktiviteter. Det finns förstås restauranger och kaféer, vi har skomakare, kemtvätt, optiker, skräddare, resebyrå med mera. Men jag skulle gärna se fler aktiviteter för hela familjen, ett lekland för barnen till exempel.