I huvudet på Charlotta de Jong

I huvudet på Charlotta de Jong

Den fysiska butikens plats i en digital värld. Det var temat på världens största retailmässa Mapic i Cannes. Charlotta de Jong, affärsutvecklare handel på Vasakronan, delar sina intryck.

Diskussion, möten och utställningar. I år var det 18:e gången gillt för världens största retailmässa Mapic i Cannes. Över 8 500 besökare fanns på plats.

Varför är det viktigt att vara med på Mapic?

– Det är en fantastisk möjlighet att få möta fastighetsägare, fastighetsutvecklare, butiker och andra som på olika sätt arbetar med retail. Vi träffade både representanter för varumärken vi redan jobbar med och knöt nya kontakter. Vi besökte många montrar och utställningar, det var effektivt och intensivt. Lite som speed-dating!

Vilka utmaningar lyftes fram?

– Nätet har stenkoll på sina kunder. De samlar konstant in data och vet i detalj hur kunderna beter sig och kan utifrån det göra analyser. Den fysiska butiken måste bli bättre på att samla in och använda data. Helt enkelt lära känna sina kunder bättre för att skapa bästa möjliga kundupplevelse. Att hitta sätt att göra det blir en viktig utmaning.

Charlotta de Jong, affärsutvecklare för handel i Stockholm, Vasakronan.

Ett viktigt tema var ”physical in the age of digital”. Hur gick diskussionerna, vilken plats har den fysiska butiken idag?

– Vi pratar inte längre om antingen eller. För att ge kunderna en ultimat upplevelse och det utbud de efterfrågar behöver handeln finnas både på nätet och i fysisk butik.

– När det gäller den fysiska butiken var det märkbart att fler och fler varumärken ser över sitt butiksbestånd och att de vill finnas i de allra bästa lägena. Och då handlar det om destinationer som på många olika sätt bidrar till folklivet. Genom shopping, men också genom attraktiva miljöer, upplevelser och en trygg omgivning.

Hur ser du på den utvecklingen?

– Den stämmer väl med hur Vasakronan arbetar. Vi tar hand om citykärnan. Det handlar inte bara om husen, utan om att skapa platser där människor vill vara, alla tider på dygnet. Och butiker är självklart intresserade av att finnas där flödet av människor är stort.

– Ett exempel är Sergelstan i Stockholms, ett av våra viktigaste och största projekt. Där utvecklar vi nu Sergelgatan med retail, fler restauranger och kaféer, vi bygger om Sergelhuset med ett nytt utbud av retail på Hamngatan och Sveavägen. Vi utvecklar också Malmskillnadsgatan med restauranger, kaféer och service.

Vilket är ditt starkaste intryck?

– Det var den positiva responsen på Sergelstan. Vi kunde visa och presentera något som länge bara funnits på papper, men som nu på allvar börjar växa fram. Intresset var stort. Det kändes som att många nu förstod vad vi vill göra och att de gärna vill vara med på tåget när vi bygger Sergelstan och skapar det koncept vi kallar för FOLK.LIV.ALL.TID. Vi vill att det ska vara en plats för alla, med liv dygnets alla timmar.

Sergelgatan i Sergelstan utvecklas till en plats som alltid bjuder in till folk och liv.