Fortsatt hög fart på handeln i Malmö

Fortsatt hög fart på handeln i Malmö

Hittills i år har Vasakronan genomfört fler än 30 nya etableringar, motsvarande nästan 12 000 kvadratmeter handel i city. Fortfarande är Malmö den region som går bäst.

I Malmö har omsättningen i Vasakronans bestånd hittills i år ökat med 14 procent. Enligt prognoserna ser årets totala omsättning ut att bli 1,5 miljarder. Det är nytt rekord.

– Att den danska valutan är så stark gör inte saken sämre, fler och fler danskar tar sig över sundet. De står nu för cirka 7 miljarder av den årliga omsättningen för all handel i Malmö, säger Jesper Örtengren, affärsutvecklingschef för handel på Vasakronan.

Vasakronan är stora inom retail. Totalt hyrs 315 000 kvadratmeter ut till cirka 775 butiker som under ett år omsätter cirka 10 miljarder kronor i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. För branscher som elektronik, guld och livsmedel går det fortfarande bra, medan andra har det tuffare.

– Den bransch där vi har absolut flest hyresgäster är kläder som hittills i år backat med 3,5 procent. Motsvarande siffra för skor är minus 3,8 procent. Det verkar ha blivit allt svårare att locka kunder till den fysiska butiken. Vi kan också se att kafétrenden är avtagande, den branschen backar hos oss. Det kan bero på en viss överetablering men också på att kunderna tröttnat på ett alltför likartat utbud.

Jesper Örtengren, ansvarig handel, Vasakronan
Jesper Örtengren, ansvarig affärsutveckling handel, Vasakronan

”Gör rätt hela vägen”

Även om vissa branschen backar, finns det verksamheter inom dessa branscher som ökar.

– Vi kan inte peka ut enskilda enheter, men vi kan se att om man gör rätt hela vägen så går försäljningen bra. Det lönar sig att jobba mer erbjudandet, både vad gäller produkterbjudande och med service, samt i vilken miljö varorna erbjuds. Kunderna blir mer kräsna och de handlar inte hos dem som inte har ett relevant erbjudande, säger Jesper.

De stora kedjorna ångar däremot på. Uniqlo, som nyligen öppnade vid Kungsträdgården i Stockholm, vill etablera sig på fler ställen. H&M har haft en stark expansionstakt och lyckats med att utvecklat nya koncept som Afound och Arket.

– Att hitta nya affärsmodeller i spåren av digitaliseringen är en ständig utmaning för handeln. En trend jag ser är att kunder vill köpa prisvärda produkter – men i schyssta och gärna lyxiga miljöer. Det ser vi också på matsidan. Fast fine dining är en kategori som ökar, säger Jesper Örtengren.

Se aktuell lista här.