All Blues öppnar eget

En dröm blir verklighet – All Blues öppnar eget

En dröm blev verklighet och en pusselbit föll på plats. Efter att i tio år sålt sina smycken online och via återförsäljare har All Blues nu öppnat en egen och unik butik i Stockholm. På Birger Jarlsgatan 2 kan de skapa sin helt egna mötesplats, med utgångspunkt i lokalen.

Med ett startkapital på 20 000 kronor

Jacob Skragge och Fredrik Nathorst grundade All Blues när de var 19 och 20 år gamla. Det fanns gott om vilja och drivkraft, men inte så mycket kunskap.
– Vi var fattiga, naiva och visste ingenting om någonting. Men vi hade ett helt obefogat självförtroende. För att komma igång lånade jag 20 000 kronor av min mamma. Det skulle räcka till hemsida, produkter, förpackningar och allt annat, säger Fredrik Nathorst.

Ambitionen att driva eget företag kom först. Sedan affärsidén, att sälja smycken för män.

– En butik med kläder för män på NK var vår första återförsäljare. Innan vi lanserades där, så hade dom sålt ett armband under sin 25-åriga historia. Marknaden existerade helt enkelt inte. Vi såg det som en möjlighet. Så småningom blev det naturligt att vi också gled över på tjejsidan. Nu är våra smycken ganska androgyna, säger Fredrik Nathorst.

Ville ha direktkontakten med kunderna

När företaget fortfarande var ett sidoprojekt hörde Acne studios av sig och ville ha ett samarbete.
– Det gjorde att vi vågade satsa på riktigt. Vi var båda i slutet på våra studier och bestämde oss för att inte söka jobb, säger Jacob Skragge.

Fredrik Nathorst är en av grundarna till All Blues. Fotograf Frida-My.
All Blues första egna butik. Fotograf Sandra Birgersdotter.

Saknade en mötesplats

Idag är All Blues ett framgångsrikt och etablerat varumärke som säljer online och via 60 noga utvalda återförsäljare på 20 marknader.

– Det har varit ett fantastiskt sätt att växa på. Men med tiden började vi längta efter det personliga mötet med kunden. Det ligger också produktens natur. Att sälja online har många fördelar. Men att prova en ring eller att få råd om vilken längd man ska ha på halsbandet kan man inte göra på nätet, säger Jacob och Fredrik hakar på:

– Det är frustrerande att ha tusentals kunder över hela världen, men ingen direktkontakt. Vi pratar med agenter, som pratar med inköpare, som pratar med butikspersonalen. Det är så många led. Vi kände att vi ville ha en mötesplats, en fysisk butik.

Letade lokal länge

Diskussionerna kring vad de ville förmedla genom sin butik, vilken typ av lokal som skulle passa och var den skulle ligga, blev många och långa. De letade länge och hittade till slut hem på Birger Jarlsgatan 2, nära Stureplan. Den 20 november slog dörrarna upp.

– Vi hade is i magen och sade nej till ganska många förslag. När vi tittade på den här lokalen var det som att lägga i sexans växel, säger Jacob Skragge.

En mötesplats för att skapa förståelse

Byggnaden har gamla anor, den är från 1893. Stora fönster vetter ut mot gatan och det är högt i tak. Inredningen är minimalistisk. Smyckena finns på display i en enda stor glasmonter. Golvet är vitt, kassan diskret undangömd. Väggarna med sin obehandlade yta av tegel och betong understryker det avskalade.

– Vi jobbade oss igenom lager efter lager med gamla ytskikt och tapeter. Vi kände oss som arkeologer. Till slut nådde vi fram till den här ytan och kände nu stannar vi. Kolla bara på teglet, det är troligen från slutet av 1800-talet. Magiskt, säger Fredrik Nathorst och fortsätter:

– Jag tycker att retail ofta är ganska frikopplat från lokalen. Man lyfter liksom bara in sitt koncept. Vi vill skapa något eget. En mötesplats där vi hoppas att människor ska få en djupare förståelse för vad vi sysslar med. Det har varit som en stor pusselbit som vi ivrigt velat lägga.

Linda Westersten, affärsutvecklare handel på Vasakronan, såg snabbt att Jakob och Fredrik hade fingertoppskänsla för detaljer i såväl design som servicetänk:

– All Blues önskan om att ”off-line” skapa en mötesplats där man kan möta sina kunder, presentera och sälja smycken, kändes genuin, ny och genomtänkt. Ambitionen att utforma ett unikt designuttryck för All Blues utifrån just lokalens potential, kändes helt rätt och som en spännande resa vi ville vara med på.

Utöver All Blues finns i kvarteret runt Birger Jarlsgatan flera svenska och internationella, äldre och yngre, starka varumärken.

 

Med tiden började vi längta efter det personliga mötet med kunden, säger grundaren Jacob Skragge. Fotograf Frida-My.