När hållbarhetspriset inrättades 2016 handlade det mest om äran. Nu är det ett sätt att stötta och hjälpa en hel bransch att ställa om till cirkulär ekonomi.
– Från början fick vinnaren ett diplom som en hyllning för något man redan hade gjort. Nu handlar det om framtiden, säger Per Styregård, redaktör för White Guide och juryns ordförande.
Det vinnande förslaget får under sex månader coachning av personer med kunskap och kompetens som kan ta idén vidare. Lärdomarna sprids sedan för att inspirera andra inom restaurang, bar, bageri och café att ställa om till cirkulär ekonomi.
Eftersom priset fått en annan inriktning har också de förslag som kommer in breddats. Det är inte längre enbart krögare och kockar som kommer med idéerna. Nu kan det handla om andra aktörer som jobbar med allt ifrån matsvinn, smarta förpackningar och energibesparingar till inredningsdesign och social hållbarhet.
– Det är en väldigt spännande utveckling. Den är viktig för att få så många som möjligt att tänka hållbart och cirkulärt, inte minst nu när branschen har det tuffare än någonsin.
De senaste åren har präglats av pandemin. Och nu är pressen ännu hårdare i skuggan av krig, energikris och ökade kostnader.
– Risken för backlash när det gäller hållbarhet är stor. Med kniven mot strupen är det kanske inte de frågorna som står högst upp på listan. Vi tror att det är rätt väg att gå, men har full förståelse för att det är tufft att tänka i de banorna just nu, säger Per Styregård.