Ett år har passerat sedan pandemin bröt ut. Restriktionerna är fortsatt stränga för samhället i stort och det står klart att det är Sveriges största städer, Vasakronans marknader, som påverkats mest. Hemarbetet fortsätter och besöksflödena i citykärnorna är låga. Trots detta ökar våra intäkter och vi levererar ett starkare resultat för kvartalet jämfört med första kvartalet 2020.
Pandemins påverkan skiljer sig stort mellan verksamheter. För några har 2020 varit en tuff resa med stora nedskärningar som gör att de idag har en förändrad kostnadsbas som möjliggör överlevnad. Andra verksamheter är förhållandevis opåverkade eller går till och med bättre än tidigare. Vaccinationerna har kommit igång vilket på sikt möjliggör för samhället att öppna upp.
Det ger framtidstro hos både hushåll och företag och efter en period av få nyetableringar inom handel har vi under kvartalet tecknat flera nya avtal med bland andra Helly Hansen, Tiffany & Co. och Under Armour.