Strategin att använda ett varumärke för att utöka sin affär genom att skapa nya kategorier, det man kallar brandextension, är ingenting nytt. Det innebär att använda styrkan i ett klassiskt varumärke för att nischa sig mot nya marknader och målgrupper. Ett exempel är Procter & Gamble, som bland annat marknadsför Always och Gillette.
– Stora och starka varumärken blir en garant för produkterna, samtidigt som det är ett ekonomiskt smart sätt att sälja mer, säger Karin Sjöström Andersson, VD och varumärkesstrateg på Invinn.
Ett annat sätt att jobba med brandextension är att ta sig in på en ny marknad genom att sälja nya produkter. Det gjorde Zara med sitt koncept Zara Home. Kedjan som bland annat erbjuder sängkläder, porslin, kläder och möbler har idag cirka 500 butiker runt om i världen.
– Här finns ett väldigt starkt varumärke. Kunder som gillar att köpa kläder på Zara handlar troligen också gärna på Zara Home, säger Karin Sjöström Andersson.
Insikten om att det finns vinster att göra på att vidga utbudet av produkter har också format en annan affärsstrategi – att knoppa av sig själv. Nya varumärken skapas som lever sitt eget liv i egna butiker.