Vad händer med den fysiska handeln?

Nya möjligheter för fysiska butiker

Snabba leveranser från lokala butiker. Aktörer som låter upplevelsen vara i centrum och får försäljning på köpet. Det är två trender som Emma Hernell, vd på HUI, ser i framtidens detaljhandel.

Den fysiska handeln har länge haft det tuff och pandemin har knappast gjort det enklare. Samtidigt har konsumenterna fått nya vanor.

– Vi handlade mer lokalt och upptäckte att vi gillade det. Vi köpte också mer på nätet. Här ser vi nu att det finns högre förväntningar på snabba och smidiga leveranser, säger Emma Hernell, VD, på HUI, Handelns utvecklingsinstitut.

Hon menar att kombinationen av lokalt och snabbt skapar nya möjligheter för detaljhandeln.

– Lokala aktörer kan ta beställningar på nätet och leverera direkt från den fysiska butiken. I stället för att gå via ett centrallager. Då blir det plötsligt en fördel för den som har ett butiksnät nära där människor bor, säger Emma Hernell.

Det finns flera framgångsrika kedjor utomlands som anammat konceptet. Ett är amerikanska Target som är nischade på lågprisvaruhus.

– De har varit väldigt duktiga med sin e-handel. En del i framgångskonceptet är att de levererar från sina lokala butiker.

Emma Hernell, vd på HUI.

Bara handel räcker inte längre

I Sverige har vi inte kommit särskilt långt. Men Ikea har börjat testa att leverera från respektive varuhus eller butik.

– De har förstås redan fördelar med ett utbyggt butiksnät, lager- och logistiklösningar. En mindre aktör ställs inför många utmaningar. Kanske större lokaler, mer personal och hållbara transportlösningar. Men jag är övertygad om att de går, säger Emma Hernell.

Redan innan pandemin var en stark trend att det inte längre räckte för den fysiska butiken att enbart sälja varor. För att överleva behövdes nya koncept som omfattade både tjänster och upplevelser.

 

– Att lägga på något slags upplevelselager har varit en utmaning för detaljhandeln. Och om jag är lite krass, det har inte gått särskilt bra. Så varför inte vända på steken, säger Emma Hernell och tar ett exempel, Showfields i New York.

Showfields ser ut som ett vanligt varuhus. Men besökarna betalar en entré och på de tre våningarna finns bland annat ett konstgalleri, utställningar och en interaktiv teater. Det händer hela tiden något nytt. Här säljs också till exempel mode och skönhetsprodukter.

– Ta betalt för upplevelsen och få försäljningen på köpet. Det är ett koncept jag tror på. Lite som Fotografiska museet i Stockholm. Du betalar för att se utställningarna. Men här finns också en trevlig restaurang, en museibutik och ett konstgalleri där du kan köpa äkta konst.