Den fysiska handeln har länge haft det tuff och pandemin har knappast gjort det enklare. Samtidigt har konsumenterna fått nya vanor.
– Vi handlade mer lokalt och upptäckte att vi gillade det. Vi köpte också mer på nätet. Här ser vi nu att det finns högre förväntningar på snabba och smidiga leveranser, säger Emma Hernell, VD, på HUI, Handelns utvecklingsinstitut.
Hon menar att kombinationen av lokalt och snabbt skapar nya möjligheter för detaljhandeln.
– Lokala aktörer kan ta beställningar på nätet och leverera direkt från den fysiska butiken. I stället för att gå via ett centrallager. Då blir det plötsligt en fördel för den som har ett butiksnät nära där människor bor, säger Emma Hernell.
Det finns flera framgångsrika kedjor utomlands som anammat konceptet. Ett är amerikanska Target som är nischade på lågprisvaruhus.
– De har varit väldigt duktiga med sin e-handel. En del i framgångskonceptet är att de levererar från sina lokala butiker.