Trendiga e-butiker till cityhandeln

Hypestein och CDLP är två modeföretag som ser fördelar med att inte enbart sälja på nätet. Den personliga kontakten med kunderna är en viktig del i bygget av varumärket.

Väggen på Hypestein är full av exklusiva sneakers.

Exklusiva sneakers hos Hypestein

Vedad Fisic beskriver sig själv som en sneakersnörd. Och han är inte ensam. Det finns en hel ”community” som delar samma passion och 2017 drog han igång Hypestein.

– Vi säljer sneakers och streetwear som inte finns i vanliga butiker. Säg att Adidas släpper en sneaker i begränsad upplaga. Då finns det ett nätverk av personer som köper dem och sedan säljer till oss. På det sättet får vi ett exklusivt sortiment.

Till en början fanns Hypestein bara på nätet. Men Vedad Fisic ville testa fysisk butik. I november förra året öppnade han en pop-up i gallerian Skrapan på Södermalm i Stockholm.

– Vi hypade öppningen via sociala medier och på premiärdagen ringlade kön lång. Responsen var fantastisk!

Fysisk närvaro ökar omsättning online

– Jag tror att de som köper online tycker att det känns mer seriös när de vet att de kan gå till en butik och kolla in det vi säljer. Som en flagship store.

Pop-upen blev en succé och när en annan lokal i Skrapan blev ledig slog Vedad Fisic till.

– För många kunder var den fysiska butiken första mötet med vårt varumärke. Många började komma hit, prova och känna – eller bara hänga med oss. Det är lite som en subkultur.

Lokalen är bara på tio kvadrat. Men med smart planering får Vedad Fisic butiken att fungera.

– Jag ville verkligen stanna i Skrapan. Jag gillar stämningen här, det känns som hemma. Och vi får faktiskt plats med allt i butiken. Till och med ett litet omklädningsrum.

Från början var Hypestein något som Vedad Fisic gjorde vid sidan av ett annat arbete. Men när han startade pop-upen sade han upp sig.

– Det är en häftigt att företaget utvecklats så bra. Det här är någonting jag lever, det är mer än ett jobb. Service till kunderna är superviktig. Till de som köper på nätet och bor i Stockholm lovar vi leverans samma dag. Vi kör ut varorna själva efter stängning, säger Vedad Fisic.

CDLP säljer lyxiga kalsonger lyxigt

Prenumeration på kalsonger

Ett annat företag som för första gången testar egen fysisk butik är det exklusiva underklädesmärket CDPL som Anders Palm, vd och Christian Larson, creative director, grundade 2016. I maj slog de upp dörrarna till en popup på Stureplan 19 i Stockholm. Samtidigt breddade de sin kollektion av kalsonger och strumpor med en serie badkläder. Butiken andas flärd med lyxig inredning, något som lär tilltala målgruppen modemedvetna män.

Märket finns idag hos några av världens ledande återförsäljare, som Barneys New York, MrPorter.com och Selfridges. CDLP gillar kontakten de får med sina kunder och möjligheten att erbjuda riktigt bra service i en fysisk miljö. Därför har de valt att nu öppna sin första egna affär.

Digitalt fokus

Förutom fysisk butik erbjuder företaget en global prenumerationstjänst. Den ska serva kunder med kalsonger och strumpor som levereras varje kvartal.

– Sedan dag ett har vi har haft ett tydligt digitalt fokus med en modern e-handelsupplevelse, som kompletterats av en tydlig strategi och varumärkesbyggande i våra sociala kanaler. Att addera en prenumerationstjänst är ett naturligt nästa steg i att erbjuda våra kunder en friktionsfri köpupplevelse, säger Andreas Palm i en kommentar till Dagens handel.

NA-KD är ett annat exempel på e-handel som öppnat en fysisk butik.
Läs mer om NA-KD

Här är listan över samtliga etableringar i Vasakronans Citylägen