NA-KD till Fredstan

Från totalt digitalt fokus till att också sälja i fysisk butik. Modeföretaget NA-KD skruvade om sin strategi och är mer framgångsrika än någonsin. Nu slår de upp dörrarna till en pop up-butik i Fredstan i hemmastaden Göteborg.

Grundarna tillbaka på hemmaplan

Fredstan i centrala Göteborg är ett område som Vasakronan tillsammans med bland andra Hufvudstaden satt på kartan. Här finns gott om shopping, service och restauranger. I april är det premiär för na-kd:s pop up-butik som öppnar på Fredsgatan 12.

– Vi kommer från Göteborg så för oss var det naturligt att öppna här. Området har dessutom en bra mix av butiker och varumärken, säger Magnus Hjörne, medgrundare och Wholesale/Retail Director på na-kd.

Vill nå millennials

Na-kd startade 2015. Konceptet var trendigt mode och accessoarer som inte kostade skjortan. Satsningen var online, global och målgruppen kristallklar: millennials. Alltså personer födda sent 80-tal fram till i slutet av 90-talet.

-Millennials agerar och tänker annorlunda. De vill följa och dela innehåll på sociala medier, helst bilder och videos. De vill inte se retuscherade supermodeller utan följa influencers, riktiga människor som delar med sig av sin stil och sin vardag, säger Magnus Hjörne.

Na-kd skapade närvaro i sociala kanaler och knöt till sig influencers över hela världen. Idag har företaget mer än 1,9 miljoner följare. Över 90 procent av de som shoppar är yngre än 30 år, nästan 70 procent är under 25.

Magnus Hjörne, medgrundare och Wholesale/Retail Director på NA-KD.

Från enbart digitalt till fysiska inslag

Na-kd har blivit ett av Europas tjugo snabbast växande företag inom modeindustrin. 2017 var omsättningen över 400 miljoner kronor.

– Från start var vår strategi enbart digitalt. Länge valde vi att säga nej till fysiska butiker. Men när de stora varuhusen i Europa hörde av sig och ville sälja vårt varumärke började vi fundera.

Na-kd skruvade om strategin. Nu finns de på 1 000 försäljningsställen i Europa, inklusive stora varuhus som El Corte Inglés i Spanien, Peek & Cloppenburg i Tyskland och Galerie La Fayette i Frankrike och Magasin i Danmark.

– Att shoppa är socialt – styrkan med en fysisk butik är upplevelsen. Försäljning online lär fortsätta öka, men den fysiska butiken kommer aldrig försvinna, säger Magnus Hjörne.

Här kan du läsa mer om hur digitaliseringen påverkat den traditionella affärslogiken för handeln.

Na-kd öppnar i Fredstan, i Best of Brands före detta lokaler på Fredsgatan 12.