För att kunna anpassa sina projekt till den lokala marknaden har Patagonia kontor och showroom över nästan hela Europa. Arbetsprincipen är att de ska skapa tid och rum för samarbeten över gränserna. Patagonia vill vara nätverket som kan supportera genom bland annat marknadsföringsmaterial, kampanjer och såklart via 1% for the planet där man kan ansöka om bidrag för sitt projekt.
– Vi vill att organisationerna ska få så bra förutsättningar för sina projekt som möjligt, därför hjälper vi också hellre de mindre organisationerna som har svårare att nå ut och behöver mer support. På det sättet använder vi även vår butik i Stockholm, som en hub för organisationer att kunna använda som mötesplats eller för events. Det finns en projektor i taket, duk och stolar för att kunna ha föreläsare, filmvisning eller möten. Helt kostnadsfritt.
Förutom att se till att butiken kunde hålla events så har Jenni Swadding och hennes team också lagt ner mycket tid på att hitta återbrukat material för butiken. Golvet i butiken kommer ursprungligen från Grand hotell och allt trä är från närområdet.
– Det finns inga färdiga moduler när vi öppnar butiker. Varje butik designas efter hur lokalen ser ut och allt görs av lokalt återbrukat material. Möblerna köps second hand och det tar därför mer tid och resurser att öppna butiker för oss. Det enda som är nytt i butiken i Stockholm är kopparskivan på kassadisken. Det tog också lång tid att hitta rätt lokal då vi var ute efter en historisk fastighet, i en viss storlek med ett bra flöde och rätt grannar. Vi gjorde research på fastigheten och Kungsgatan så långt tillbaka som 1700-talet.