Patagonia sätter en hög standard för hållbarhet

Friluftsvarumärket Patagonia öppnade i år upp sin första butik i Skandinavien. Anledningen – att kunna förmedla sina budskap och kampanjer ofiltrerat mot sina kunder.

Jenni Swadding som är Country Manager i Sverige, Danmark, Finland och Baltikum har arbetat med Patagonia i tio år. Från början för företaget som var agent för Patagonia i Norden och Baltikum, men för ca tre år sedan beslutade Patagonia att man ville ha en större påverkan på miljöarbetet. Då fick hon möjligheten att ta rollen som country manager för samma regioner.

– Vi är ett litet team som hjälps åt och vi engagerar andra organisationer i vårt arbete för miljö och social hållbarhet. Även om det finns guidelines och fokusområden i Europa så kan vi bestämma mycket själva och göra lokala anpassningar. Nu till exempel har vi en kampanj för bottentrålning som heter Ocean. Då anpassar vi den för Sverige och arbetar med att skapa kännedom kring problematiken här, säger Jenni Swadding, Country Manager Sweden & Denmark & Finland & Baltics.

D. Hedden 2015

För att kunna anpassa sina projekt till den lokala marknaden har Patagonia kontor och showroom över nästan hela Europa. Arbetsprincipen är att de ska skapa tid och rum för samarbeten över gränserna. Patagonia vill vara nätverket som kan supportera genom bland annat marknadsföringsmaterial, kampanjer och såklart via 1% for the planet där man kan ansöka om bidrag för sitt projekt.

– Vi vill att organisationerna ska få så bra förutsättningar för sina projekt som möjligt, därför hjälper vi också hellre de mindre organisationerna som har svårare att nå ut och behöver mer support. På det sättet använder vi även vår butik i Stockholm, som en hub för organisationer att kunna använda som mötesplats eller för events. Det finns en projektor i taket, duk och stolar för att kunna ha föreläsare, filmvisning eller möten. Helt kostnadsfritt.

Förutom att se till att butiken kunde hålla events så har Jenni Swadding och hennes team också lagt ner mycket tid på att hitta återbrukat material för butiken. Golvet i butiken kommer ursprungligen från Grand hotell och allt trä är från närområdet.

– Det finns inga färdiga moduler när vi öppnar butiker. Varje butik designas efter hur lokalen ser ut och allt görs av lokalt återbrukat material. Möblerna köps second hand och det tar därför mer tid och resurser att öppna butiker för oss. Det enda som är nytt i butiken i Stockholm är kopparskivan på kassadisken. Det tog också lång tid att hitta rätt lokal då vi var ute efter en historisk fastighet, i en viss storlek med ett bra flöde och rätt grannar. Vi gjorde research på fastigheten och Kungsgatan så långt tillbaka som 1700-talet.

Det som också avgjorde valet förutom fastigheten var Vasakronan och Patagonias gemensamma vikt vid att arbeta hållbart men ekonomiskt. Av en tillfällighet kikade Jenni igenom Vasakronans årsrapport och noterade miljöarbetet och det var den samsynen som fastställde valet för dem.

– När vi bygger butiker så gör vi det för att stanna länge, vi ser det som en långsiktig investering. Därför lägger vi mer tid på att ta rätt beslut när vi öppnar butiker. Vår grundare har aldrig haft inställningen att jaga efter snabba vinster. Företagets mål är att må ekonomiskt bra, producera kvalitetsprodukter och bidra till projekt som gynnar miljö och social hållbarhet. Den filosofin har genererat en vinst och vinsten används för att återinvestera i bolaget och såklart till 1% for the planet och till Home Planet Fund.

Just att producera kvalitetsprodukter är en viktig del av bolaget. Patagonia väljer alltid det mer hållbara och långsiktiga alternativet när det kommer till val av material och färg. Produktteamet väljer bort alternativ som har för hög miljöpåverkan, även om det är bästsäljande produkter. Vikten ligger vid att produkterna ska hålla långsiktigt. De har därför tidigare tagit emot en del kritik för att de varit sena i vissa omställningar.

– Målsättningen är att inför varje ny säsong så ska det vara ännu mer återvunnet eller ”preferred” material i produkterna, exempelvis till 2025 ska hela kollektionen vara fri från pfc kemikalier. Vi arbetar hela tiden på att göra våra produkter med ännu mer ekologiskt, återvunnet och etiskt producerat material. Men när vi ersätter eller förbättrar så får det inte kosta någon annanstans. Vi siktar också på att alla våra produkter ska komma från Fairtrade fabriker under 2025.

D. Hedden 2015

Att några av de grundläggande aspekten är kvalitet och långsiktighet, det ser man även i alla deras reparationsinitiativ. Det nyaste heter Worn Wear och inom det reparerar de andra varumärkens produkter också.

– Inom Worn Wear åker vi runt till olika platser och tar in våra kunders produkter som behöver repareras, oavsett vart de kommer ifrån. Men vi har även en Repair tech som sitter i butiken och arbetar enbart med att fixa våra kunders Patagonia produkter. Här ser vi en stor ökning där fler och fler kommer in för reparation istället för att köpa nytt. Vårt första telefonsamtal i butiken i Stockholm var en fråga kring om vi skulle ha den tjänsten i butiken, det var innan vi ens hade hunnit öppna.