Under 2023 ökade detaljhandelns totala försäljning med 3,5 procent i löpande priser, trots en svag avslutning på året. Under 2024 är prognosen en ökning på 1,5 procent. Det visar årets första konjunkturrapport från HUI.
– Vi ser tecken på att den svenska ekonomin är på väg uppåt. Inflationstakten har stannat av och det kan innebära räntesänkningar. Även om vi självklart inte kan vara säkra på att det blir så, säger Emma Hernell, vd på HUI Research.
För sällanköpshandeln, där många delbranscher hade en svag utveckling under 2023, vänder det långsamt uppåt. För 2024 är prognosen nolltillväxt och under 2025 väntas en positiv tillväxt för samtliga delbranscher.
– Bland annat kan vi se att det är mer fart på modehandeln. Dels beror det på en upphämtningseffekt efter pandemin. Dels på att många just nu inte gör större investeringar i exempel resor eller renovering, och det ger utrymme för lite mindre inköp.
Framtiden för fysiska butiker fortsätter att vara utmanande. Samtidigt kommer behovet av att mötas och uppleva saker i det offentliga rummet alltid finnas kvar, betonar Emma Hernell.
– Det gäller för stadskärnor och handelsplatser att vara så intressanta som möjligt. Så att människor kommer dit för att de vill, inte för att de måste. Frågan blir då hur utbudet ska se ut när det gäller varor, service, tjänster och upplevelser. Den ekvationen är något alla som arbetar med stadsutveckling funderar över.
En annan utveckling Emma Hernell ser är att duktiga e-handlare kan få stort genomslag när de öppnar fysiska butiker.
– Till exempel Bianca Ingrossos varumärke Caia på NK, eller Lyko som öppnat butik i centrala Stockholm. Det har skapat ett enormt intresse. Den typen av etableringar tror jag vi får se mer av.