Långsiktigt arbete har skapat nytt liv i Fredstan

Internationella kedjor, lokala butiker och gallerior. Vasakronan har i många år arbetat för att sätta Fredstan på kartan. Nu är området en favorit för göteborgare som vill shoppa, äta eller bara strosa runt.

Med sina cirka 250 butiker, restauranger och hotell är Fredstan en levande stadsdel i hjärtat av Göteborg. Området ramas in av Brunnsparken och omfattar Vallgraven med de starka handelsstråken Fredsgatan och Östra Hamngatan. Flödet av människor är stort, varje år passerar cirka åtta miljoner besökare.

Arbetet med att utveckla Fredstan började redan 2016. Vasakronan som äger merparten av fastigheterna i området startade då tillsammans med Balder och Hufvudstaden ett samarbete. Målet var att ta fram en vision för området, och skapa en strategi för att etablera varumärket Fredstan som en stadsdel.

–  Det handlade bland annat om utbud, attraktiv miljön, målgrupp och vilken känsla vi ville förmedla. Sedan dess har vi arbetat långsiktigt och målmedvetet. Och även involverat aktörer som Göteborgs stad och Citysamverkan, säger Jörgen Törnqvist, Affärsansvarig Handel, på Vasakronan

Läs mer om Fredstan

Jörgen Törnqvist, Affärsansvarig Handel, på Vasakronan
fredstan

Nu är Fredstan en välbesökt destination som lockar med tidlös och modern internationell shopping och mat. Men också med det lokala och nära.

– Om du bor i Skara eller Uddevalla och åker till Göteborg ska du hittar sådant som inte finns på hemmaplan. Jag ser Fredstan lite som regionens London eller Paris. En lokal metropol.

I Fredstan finns bland annat Arkaden gallerian, varuhuset NK och Kompassen, mindre butiker och stora, välkända varumärken.

Den typiska Fredstans besökaren beskriver Jörgen Törnqvist som en målmedveten, trendkänslig person som tycker om shopping och stadsliv. Och som söker det lite mer unika och handplockade.

– Fredstan är ett bra komplement till Nordstan, som erbjuder ett bredare, och mer vardagsnära utbud, säger han.

Fredstan har definitivt satts på kartan, inte minst när det gäller intresset för nyetableringar.

– Att uppnå det har varit ett av våra mål. Vi får många förfrågningar från potentiella hyresgäster som vill vara just i Fredstan, eftersom det passar deras verksamhet och profil, säger Jörgen Törnqvist.

Den gemensamma visionen för Fredstan är att lyfta området och erbjuda ett attraktivt utbud för en stilsäker publik. Fredstan ska vara en levande stadsdel full av människor, mode och mat.

Jörgen Törnqvist, Affärsansvarig Handel, på Vasakronan

Fredsgatans optik

En av de mindre aktörerna är Fredsgatan Optik. Butiken har funnits ända sedan 1959, då hette den Brillmans Optik. För sex år sedan tog Anna Kajanus över. Lokalerna totalrenoverades och fick för två år sedan sitt nya namn.

– Vi har också ändrat konceptet som nu är mer personligt. Det är ett sätt att särskilja oss från de stora kedjorna. Fredstan är precis rätt med den profil vi har, säger Anna Kajanus.

Sortimentet håller hög kvalitet och är handplockat. Anna Kajanus och hennes medarbetare besöker ofta mässor i Sverige och Europa. Just för att finna det där speciella som kanske ingen annan erbjuder.

– De som hittar hit är främst folk som bor i stan. Vi har många stammisar. En del av våra kunder är nog vad man kan kalla lite nördar. Folk som googlar, kollar på vår hemsida och sociala medier. De som vill hitta något unikt.

Massimo Dutti

En av de större internationella varumärkena i Fredstan är Massimo Dutti. Butiken, som ligger i hörnet Östra Hamngatan med ingång även från Kungsgatan, har funnits här i över 15 år.

– Det är verkligen ett toppläge där ett stort antal människor passerar varje dag, säger Lida Mourad, butikschef.

I våras totalrenoverades butiken. Genom att ta över lokalen intill när en frisörsalong flyttade ut fick de också större yta.

– Vi stängde butiken i tre månader och hade nyinvigning 23 maj. Det har blivit fantastiskt fint med höjda tak och helt ny inredning.

Massimo Dutti erbjuder ett brett sortiment, allt från kläder och skor till accessoarer, smycken och parfym. Både high-end fashion och vardagsplagg.

– Vi har en fast kundkrets som alltid har hittat hit. Jag tror inte att utvecklingen av Fredstan betytt jättemycket för oss. Men däremot tycker jag att det som stadsdel är ett lyft för hela Göteborgs city, säger Lida Mourad.

Holy Greens

På Kyrkogatan ligger Holy Greens, en populär restaurang för hungriga som vill ha hälsosamma och klimtsmarta sallader.

– Vi vill göra det enkelt för människor att äta hållbart och hälsosamt, utan att kompromissa med smakupplevelsen. Därför tillagas allt på menyn från grunden, med råvaror som är bra för kroppen och snälla mot klimatet, säger David Egonson, en av grundarna.

Holy Greens, som öppnade 2018, har under åren sett en stor förvandling av området.

– Det har verkligen hänt massor! Fler moderna butiker och restauranger gör att det blivit ett helt annat flöde. När vi etablerade oss var detta lite av en bakgata. Nu är den en självklar genomfartsled för människor till och från centralen och som gör ärenden på stan.

Holy Greens hade en lite tuff start, men sedan har verksamheten blomstrat. 2023 öppnade ytterligare en restaurang på Järntorget. Även expansionen i övriga Sverige har fortsatt. Nu finns restauranger i tio städer, bland annat i Stockholm, Malmö och Uppsala.