Intressanta etableringar i cityhandeln 2023

Trots ett tufft år för handeln med hög inflation, höga inköpskostnader och en svag valuta så ser vi ändå många som väljer att öppna upp butiker och restauranger i våra citylägen. Här är några etableringar som vi tycker är extra intressanta under året.

Se alla nyetableringar 2023

I Malmö har flertalet roliga etableringar poppat upp på Triangeln, bland annat inredningsbutiken Casa Marrakech och second hand-märket Second place. Även Södertull har fått flera etableringar, bland annat Moyagi. Efter en framgångsrik öppning i Stockholm öppnade karaokekonceptet upp i augusti i Malmö. Här kan man få uppleva en modern och exklusiv version av karaoke i futuristisk Tokyo-stil.

– Det här är ett nytt kapitel för oss och vi är så glada att få möjligheten att göra vår andra etablering just i Malmö. Vår ambition med Moyagi är att skapa en lekfull trygg atmosfär där våra gäster får sjunga, dansa, äta och dricka i en mer privat miljö. Vi är övertygade att vårt koncept, som har lockat mer än 100.000 karaokegäster i Stockholm, kommer bli en lika stor succé i Malmö. Tillsammans med Vasakronan kommer vi nu göra det bästa vi kan för att skapa en fantastisk ny upplevelse i Södertull, säger Jonathan Merlo Sjöö, VD på Moyagi.

Moyagi malmö
Bild från Granit

I Uppsala har vi haft flera spännande varumärken i vår popup-butik under året. Bland annat kom klädmärket Cissi och Selma tillbaka, Ullbors art visade upp sina illustrationer och Kvarteret Rosendal testade cityläge.

Men extra roligt är det att inredningsbutiken Granit kom tillbaka till Uppsala igen och öppnade på Svartbäcksgatan under oktober. Varumärket säger själva att det är en del av deras fortsatta utvecklingsstrategi.

– Vi går mot strömmen och fortsätter exekvera vår plan för expansion, med fokus på vår huvudmarknad Sverige. Uppsala är en plats som vi har längtat efter att återvända till. Valet av plats för den nya butiken är idealiskt och ligger där Granit trivs som bäst – mitt i stadens pulserande gågata, säger Håkan Åkerström, VD på Bergendahl Home.

Sportmodevarumärket Aim’n fortsätter med sin fysiska expansion och insåg att de behövde större yta i Göteborg. Därför öppnade de upp en ny butik på Östra hamngatan i Göteborg.

På samma gata öppnade inredningsbutiken Designtorget upp under november. Designtorget firar 30 år i år och öppnar upp flera nya butiker runtom i Sverige. Varumärket säger själva att de vill bredda butiksnätet och satsa mer på de fysiska butikerna.

– Ayad är en ägare som satsar på butiksnätet, både för Åhléns och Designtorget. Vi ser också att det är så vi växer som bolag just nu. Vi är duktiga på att driva fysisk handel på de platser som finns, säger Emma Klintbo Klingspor, VD, Designtorget.

Bild från Designtorget
D. Hedden 2015

I Stockholm har det även här öppnat upp flera intressanta butiker och restauranger. Både UGG’s och Patagonia öppnade upp sina första butiker i Skandinavien under 2023. UGG’s på Stureplan och Patagonia på Kungsgatan.

För Patagonia handlade beslutet om man ville ha en större påverkan på miljöarbeteten och vara nätverket som supporterar organisationer som arbetar med miljö och social hållbarhet. Samt att kunna förmedla sina budskap och kampanjer ofiltrerat mot sina kunder.

– Vi vill att organisationerna ska få så bra förutsättningar för sina projekt som möjligt, därför hjälper vi också hellre de mindre organisationerna som har svårare att nå ut och behöver mer support. På det sättet använder vi även vår butik i Stockholm, som en hub för organisationer att kunna använda som mötesplats eller för events.

> Läs mer om Patagonia här