Här står miljö och människa i fokus

Naturkompaniet är friluftsbutiken för vardag och äventyr med ett stort miljötänk. Här säljs produkter som håller över tid. Butikschefen i Uppsala Zackarias Svensson arbetade som säljare i många år innan han gick över till att vara butikschef för deras nya, större lokaler.

Sedan i juni har Naturkompaniet en butik på två plan på Svartbäcksgatan. Det har inneburit en del utmaningar med nya rutiner och resurser men än så länge är de väldigt nöjda med sitt nya läge. 

– Vi har ökat vårt besökarantal med den nya butiken, så det ser väldigt positivt ut. Vi föll för butiken för att den har ett hörnläge och när kunderna kommer in möts de av den maffiga Kånkenväggen. Det är också väldigt generösa fönster i lokalen vilket gör att hela undervåningen blir som ett skyltfönster, säger Zackarias Svensson.

Zackarias Svensson, butikschef, Naturkompaniet.

Naturkompaniet gillar att verka i city för att det är där kunderna är. Anledningen till de nya lokalerna var just att öka synligheten och få in ännu fler besökare. Nu har de dessutom St: Pers gallerian mitt emot som drar in nya besökare.

– Vi har fått in mer spontanbesök nu än tidigare, här har vi bra grannar som drar mycket folk. Att det är väldigt mycket olika butiker på gatan gör också att vi får in alla typer av kunder. Många av de nya kunderna är vandringskunder som behöver produkter till en fjällresa. Men sen är det en del vardagskunder som vill ha Kånken eller en schysst jobbväska. Men även regnkläder till kontorspendlingen.

Från början så drevs butiken i Uppsala som en franchisebutik men 2018 gick den över till att vara centralägd. Med det kom flera andra fördelar som har gjort att butiken blivit ännu mer framgångsrik. Bland annat så blev sortimentet bredare och sedan dess kan de även assistera kunderna i online beställningar.

– Nu kan kunderna komma hit och beställa allt som finns på vår hemsida. Det är populärt och många kunder tycker att det är väldigt bekvämt, exempelvis att man kommer hit för att prova en ryggsäck, men sen vill ha den i en annan färg. Vi har en väldigt smidig omnilösning som inte begränsar, utan underlättar för kunderna.

Att underlätta för kunderna är något Naturkompaniet hela tiden arbetar för. I den nya butiken har de tagit in olika testytor för att man kunna prova produkterna under rätt förutsättningar.

– Många kunder frågar om de kan testa kängorna någonstans. Nu har vi en bana där de kan testa kängorna tillsammans med en tung ryggsäck för att verkligen se hur skon känns. Vi har samma upplägg för att testa liggunderlag. Kan man prova ordentligt så blir det mindre felköp.

Inte fast-fashion

Att det ska bli rätt produkter som håller länge är något de verkligen arbetar för. Butiken får in många nybörjare på exempelvis vandring som sedan, med rätt förutsättningar, blir återkommande kunder som fortsätter utveckla sitt intresse. Eftersom Uppsala är en studentstad så är det också många akademiker, en målgrupp som är måna om miljön och inte vill ha några gifter eller kemikalier i produkterna.

– Ibland känner jag mig lite som en kemist. Kunderna ställer höga krav på att vi ska kunna allt när det kommer till våra produkter och det är också ett av våra ledord – kunskap. Hit kommer kunderna för att få bra hjälp och kunskap. Och vi är inte fast-fashion. På många produkter, exempelvis jackor är det samma färger år ut och år in, då triggar vi inte heller kunderna att köpa nytt. När någon köper en jacka hos oss så vill vi att den ska fungera till vardags också. Det sitter ifrån förr, man ska ha jackan till allt.

När de utökar sortimentet så handlar det därför ofta om vad som efterfrågas i butiken eller vad som fungerar i liknande städer. Ett sådan exempel är deras second-hand sortiment som idag finns i Gävle, Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Senare i höst så kommer vi att lansera vårt second-hand sortiment i Uppsala, det är ett sortiment som består av de varumärken som vi har i butiken, men av produkter som vi köpt tillbaka från kunden. Second-hand är väldigt populärt idag och den kunden finns definitivt i Uppsala med studenterna och SLU.  

Vårt mål var att återbruka så mycket inredning som möjligt

Zackarias Svensson, butikschef Naturkompaniet, om nya butiken i Uppsala.
Reparation i fokus

Andra sätt att förlänga livslängden på produkterna är att hjälpa till att reparera dem. Butiken assisterar i att göra enklare reparationer av sina kunders produkter men ombesörjer också att skicka in till skräddare som kan assistera. Dessutom har de en produktserie som heter ”vårda och reparera”.

– Den produktserien är väldigt uppskattad här, vi säljer laglappar varje dag. Jag kan se över de senaste tio åren att beteendemönstret har förändrats, man är mycket mer noggrann med att tvätta rätt och reparera idag för att få plaggen att hålla längre. Det tycker jag är jättebra, inget mer slit och släng.

Miljötänket är genomgående i Naturkompaniet och det märks i allt från produkter till hur de arbetar med exempelvis Naturbonusen. Naturbonusen innebär att Naturkompaniet skänker en del av intäkterna från kundklubben till utvalda organisationer och projekt som skyddar natur och miljö eller stärker friluftslivet i Sverige. I år delas det ut 3,5 miljoner kr till upprustning av vandringsleder. I Uppsala så är det Upplandsleden som får ta emot pengarna för att skapa en bättre vandringsupplevelse. De kommer bland annat att förbättra rastplatser, byta ut eldstäder, bänkar och rastbord och bygga vedförråd.

Även när de byggde den nya butiken så hängde miljötänket med i hur de arbetade med att återbruka inredningen. 

– Vårt mål var att återbruka så mycket inredning som möjligt. Exempelvis kassan är från förra butiken och kanske är lite sliten men den fick hänga med. Så långt det gick så återbrukade vi all inredning. Vi vill också skapa en känsla av att man är utomhus i butiken så vi har tagit in träd, bark-lampor och mosstavlor. Det blir en väldigt harmonisk känsla.