Fyra anledningar till varför digital närvaro inte längre räcker

Det var bättre förr. Med hjälp av till exempel Google shopping, DPA och influencers kunde många e-handlare bygga snabb och lönsam tillväxt. Men med inflation, integritets- och algoritmuppdateringar är kampen om kundernas uppmärksamhet stenhård. För att öka sin omsättning, nå nya målgrupper och bygga en lojal kundbas är det nu mer än någonsin nödvändigt att tänka bredare, säger Jesper Örtengren, affärsutvecklare på Vasakronan. Han har många års erfarenhet av att utveckla handelskoncept i olika format, och märker att fler och fler upplever att ”nätet har blivit trångt”. Man vill möta sina kunder och nå ut till nya målgrupper även i fysiska miljöer, säger han.

I den här artikeln lyfter vi fyra anledningar till varför den digitala närvaron kanske inte längre räcker till.

1. Det blir allt svårare och dyrare att sticka ut och växa

Många ser stora möjligheter att nå och påverka sin målgrupp via digitala medier. Populära sociala plattformar ger snabbt tillgång till utvalda målgrupper och en allt större andel av marknadsbudgeten läggs på digital annonsering. Kampen om köparens uppmärksamhet är stenhård samtidigt som det digitala bruset och antalet plattformar ökar. Det är svårt att ta plats i bruset. Och det blir allt dyrare.

För många innebär det att mer och mer av marknadsbudgeten spenderas på digital annonsering samtidigt som tillväxten saktar in. Genom att utveckla en omnikanal- eller multikanalstrategi och addera fler kanaler såsom fysisk butik, e-handel och Marketplace ökar möjligheten att nå fler och sälja mer, och dessutom minska din räckviddskostnad.

2. Kundlojalitet är en bristvara

Online spelar pris, betalmetoder och frakt en avgörande roll för många konsumenter. Det innebär också att tröskeln ofta är låg när det kommer till att handla från en konkurrerande webbutik nästa gång – det är helt enkelt svårt att bygga upp en stark kundlojalitet om man enbart träffar sina kunder online.

Med en fysisk butikslokal får du möjlighet att komma närmare dina kunder och interagera med dem, vilket gör att ditt varumärke känns mer verkligt. Här får du möjlighet att skapa en tvåvägsrelation till dina kunder som är oerhört svår att uppnå online – det gör i sin tur att du ökar chansen för kundlojalitet, och i längden mer intäkter.

Den fysiska butiken, och relationsmöjligheten den erbjuder, värderas dessutom högt av Generation Z, en grupp som utgör en allt större del av konsumenterna.

3. En bild kan aldrig konkurrera med verkligheten

En bild säger mer än tusen ord, men när det kommer köpbeslut och varumärkesupplevelse så är det personliga mötet ett oslagbart verktyg. Där har du möjlighet att lära känna dina kunder ännu bättre; hur tänker de, vad gillar de med din produkt, finns det något de verkar vilja ha mer av?

Det mänskliga mötet är ett gyllene tillfälle att involvera och engagera dina kunder i varumärket, och kanske även produktutvecklingen. Dessutom tillåter ett fysiskt möte dig att stärka känslan av trovärdighet och trygghet hos dina kunder, något som är svårt att göra i den digitala sfären.

Du kan även ta tillfället i akt att utföra analoga A/B-tester för nya produkter. Här kan du passa på att involvera och engagera dina kunder, både för att forma ditt sortiment men också för att dem ska känna ett engagemang och en starkare koppling till ditt varumärke.

4. De ständigt föränderliga villkoren för digital marknadsföring

Att finnas närvarande med sitt varumärke och sina produkter på sociala plattformar är en grundpelare för att bygga kännedom och efterfrågan. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet” från 2022, använder 84% av Sveriges internetanvändare sociala medier dagligen och drygt 4 av 10 av dessa följer aktivt olika varumärken.

En stor utmaning med digital marknadsföring är dock att villkoren uppdateras regelbundet. Både sökmotorernas och sociala mediers algoritmer ändras ofta från en dag till en annan och teknikföretagens kontinuerliga integritetsuppdateringar försvårar det digitala marknadsföringslandskapet ytterligare. Det är en tuff match att hänga med i. Speciellt om du har begränsade resurser och lönsamheten har börjat påverkas negativt.

Är du redo att ta steget ut i verkligheten?

Är du sugen på att veta mer om hur du kan gå till väga för att ta första steget ut i verkligheten och testa på fysisk butik? Kanske för att stärka en kommande kampanj, nå nya kunder eller stärka ditt varumärke hos befintliga kunder? Då kan nog vår checklista vara något för dig. Vi har nämligen satt ihop en checklista med fem saker du behöver tänka på innan du tar steget ut i verkligheten och bokar en tillfällig lokal.

Ladda ner checklistan här!

openspot-checklista

Vill du vet mer om våra olika butikskoncept?

Prata med Jesper om hur ni kan utveckla er strategi genom att addera en fysisk kommunikations- eller försäljningskanal. Han kan guida er till det koncept som passar just er och er målgrupp.

Jesper Örtengren

Affärsutvecklare handel 070-871 13 66 · 031-743 42 13

Sugen på en popup i världsklass?

Läs mer om Open Spot-konceptet