Fem frågor till restaurang Klang Market

Klang Market är restaurangen med ”fun dining” som ledord. Verksamheten grundades år 2014 av Lars Wahlström och Svein Erik Gulbrandsen, dåvarande kollegor på Espresso House. Idén var helt enkelt att kombinera god dryck och överraskande god mat, oavsett tid på dygnet. Konceptet blev en riktig framgångssaga och man kan idag besöka Klang Market i Stockholm, Uppsala, Göteborg och nu även i Malmö sedan september i år.

Vad är viktigt för er när det gäller era lokaler?

Vi har på Södertull 650 kvm, vilket innebär att vi kan ta emot ungefär 200 gäster. Det viktigaste för oss är läget och att det finns ett bra flöde i anslutning till restaurangen. Men även lokalens förutsättningar. Vårt koncept kräver att det är en inbjudande och mysig lokal – och den känslan har vi verkligen uppnått i Södertull. Det är en mysig och trevlig lokal med en fantastisk uteservering som verkligen tar för sig och sticker ut i gatustråket.

Vad tycker ni är bra med ert läge på Södertull?

Södertull är det bästa läget i Malmö – det har det bästa flödet och rätt mix av människor. Vi har sol hela dagen, det ligger precis vid vattnet, och har en stor uteservering där det under sommar, vår och höst är riktigt härligt att hänga. Vi är superstolta över det här konceptet och restaurangen!

Har ni några drömgrannar?

Biografen här bredvid är fantastisk, perfekt komplement till vårt koncept. Vi är väldigt glada nu när den är öppen igen. Vi har inga direkta önskemål om nya grannar – det är redan en bra mix av aktörer i Södertull.

klang-restaurang

Vad är ditt bästa Södertull-tips?

Malmö är en mycket trevligare stad än sitt rykte. Att strosa runt i parker och i området Södra förstadsgatan mot Södertull är riktigt härligt, här finns mycket trevligt folk och många matupplevelser.

Vad har ni för tankar kring etableringen i Södertull hittills?

Vi får mycket positiv feedback från våra gäster. Vi har inte varit beredda på den extremt höga omsättning vi haft fredagar och lördagar, och vi kommer framåt behöva stärka bemanningen för att ha rätt framförhållning. Det viktigaste för oss är att ha nöjda kunder och att man vill komma tillbaka. Vi öppnade ju första september, så det är fortfarande lite för nytt för oss att utvärdera.
Men vi kan konstatera att vi har ett jättebra samarbete med Vasakronan. Vi jobbar verkligen konstruktivt tillsammans, både när det kommer till att förfina konceptet, som att vidareutveckla förutsättningarna med lokalen.