Dagligvaruhandeln har haft en god lönsamhetsutveckling sedan finanskrisen. Till skillnad mot sällanköpshandeln, som är mycket mer trendkänslig, har det inte funnits behov av stora investeringar.
– På sikt tror jag att branschen behöver förändras för att vara fortsatt lönsam och även kunna vara det i city, säger Jesper Örtengren, affärsutvecklingschef för handel på Vasakronan.
Det är svårt att hitta en bra förklaring till varför dagligvaruhandeln nu ser en liten försämring.
– Ett skäl kan vara att det är svårt att höja priserna. Konkurrensen är hård och prispressen har blivit tuffare. Det kan också vara så att konsumenter valt att satsa mer på inredning och resor, och då handlat mindre och lite billigare mat.
Fler och fler handlar livsmedel på nätet, men fortfarande sker det i förhållandevis liten utsträckning jämfört med den fysiska handeln. Dessutom har det visat sig svårt att få lönsamhet i näthandeln.
– Under andra kvartalet ökade e-handeln inom livsmedel med 38 procent. Men om näthandeln har svårt att tjäna pengar så urholkas den totala lönsamheten, säger Jesper Örtengren.
Den totala försäljningen på nätet ökar också, men inte lika mycket. Den beräknas omsätta 58 miljarder 2016 jämfört med 50 miljarder 2015, en ökning med 20 procent. Jämför vi med 2012 har det skett nästan en fördubbling, från 31,6 miljarder till 58 miljarder.