Snart revolutionerar AI handeln. Både för köpare och säljare.

AI kommer att förändra handeln i grunden. Frågan är hur snabbt. Kanske är det så att vi om bara ett par år shoppar med VR-glasögon på näsan. Och provar kläder med hjälp av en 3D-avatar.

Fortsatt behov av fysisk närvaro

Det finns många sätt AI skulle kunna användas inom handeln. Som att analysera kundernas beteende för att ge en bättre upplevelse och service. Eller varför inte låta en AI-assistent ge rekommendationer om vilka produkter som är mest relevanta baserat på kundens tidigare köp eller sökhistorik. Ännu är dock praktisk användning av AI i sin linda.

– AI kommer utan tvekan utveckla handeln. Men det är processer som tar lång tid att implementera och utveckla, säger Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert.

Ett nyckelord är effektivitet. Med hjälp av AI kan produkter hamna på rätt plats i rätt tid.

– Det skapas också möjligheter att göra bättre prognoser för att förstå utvecklingen framåt. Vilket innebär stora fördelar exempelvis när det gäller inköp.

Den stora förändring Jonas Arnberg sett de senaste åren är konsolidering.

– Bolagen har blivit färre och större. Vi ser flera aktörer som inte ens fanns för några år sedan. Till exempel inom elektronik och böcker. Det innebär att mindre företag blir mer pressade, både inom fysisk och digital handel.

Samtidigt har e-handeln svårt att växa med ännu mer marknadsföring. Det finns en gräns för hur många mejl och mess som kan skickas ut.

– Det vi ser är också ett fortsatt behov för butikerna av fysisk närvaro. Det behövs för att bygga varumärkeskännedom. De stora butikskedjorna har också blivit duktiga på digital närvaro. Det gör det ännu tuffare för aktörer som enbart finns på nätet.

Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert.
Amer Mohammed, programmerare och startup-entreprenör.

Fysik, elektronisk, digital…. det finns bara handel

När det gäller AI och framtidens handel målar Amer Mohammed, entreprenör och föreläsare, upp en lite annorlunda bild. Han spår att vi om bara några år får se AI användas på sätt som kommer att revolutionera hur och var vi konsumerar.

– Ersätt ordet AI med elektricitet. Om du hade frågat någon på 1700-talet hur den skulle påverka samhället hade du inte fått något svar. Att föreställa sig något så självklart som en on-off knapp fanns förstås inte på kartan. På samma sätt är det svårt att förstå allt AI kan göra.

Amer Mohammed beskriver utvecklingen i kapitel. Det första var internet. Då kunde vi för första gången handla när affärerna var stängda. Det andra var mobilen. Då kunde vi plötsligt göra våra inköp medan vi väntade på bussen.

– För 20 år sedan kunde ingen föreställa sig att vi alltid skulle gå omkring med denna lilla grej. Och göra precis allt med den. Nu är vi framme vid kapitel nummer fyra, augmentet reality – förstärkt verklighet.

För att AR ska funka behövs teknik. Idag har vi den i mobilen. Men med hjälp av AI skapas helt nya möjligheter.  Som att AR flyttar in i glasögon eller linser.

– Alla kommer vilja ha dem, det blir precis lika naturligt som mobilen. Grafiken blir så äkta att du inte kan avgöra vad som är verkligt eller inte.

Med glasögonen på näsan kan vi shoppa medan vi går längs med gatan.

– Tänk att du ser någon med en jävligt snygg kavaj. Då säger du till glasögonen, jag vill prova. Och får du se dig själv i form av en 3D-avatar som går bredvid. Du kan byta storlek eller testa en annan färg.

I våra butiker blir ingenting sig likt. Där projiceras kläderna på din spegelbild när du tittar i spegeln. Sedan beställer du direkt. Provrum behövs inte längre. Inte heller stora lager.

– Butikspersonal får en helt annan roll. De blir experter och rådgivare som ger dig second opinion. Det blir mer som ett showroom. Jämför med en Apple-butik. Stora ytor och långt mellan produkterna. Går du dit är det för att du vill prata med någon.

Amer Mohammed är övertygad om att alla prefix innan ordet handel kommer att försvinna. Fysik, elektronisk, digital…. det finns bara handel. Att möta en framtid som denna blir en tuff utmaning för många varumärken. Amer Mohammed går så långt att han tror att många av de större inte kommer att finnas kvar om 20 år.

– De måste inse att det är tekniken som avgör deras öde. De måste både våga vara visionära och se till att de har den djupa tekniska kompetens som krävs. Det är inte andra klädkedjor som är deras konkurrenter. Det är Apple och Google.

Fakta

Amer Mohammed
Programmerare och startup-entreprenör. Visionär och föreläsare som med teknikens hjälp vill göra världen till en bättre plats. Han har drivit flera stora digitala förändringsarbeten i företag och organisationer som Stena Line och Coop.

Jonas Arnberg
En av Sveriges ledande detaljhandelsexperter. Han har bland annat varit vd på Handelns Utredningsinstitut, HUI och chefsekonom på Svensk Handel. Han inspirerar och utmanar inom områden som digital transformation, framtidens handel och hållbar omställning.