Vasakronan hyr ut 11 600 kvadratmeter i Sergelhuset

2020-01-15

Vasakronan har tecknat avtal med EY, DLA Piper och restauranggruppen bakom bland annat Vassa Eggen om totalt 11 600 kvadratmeter i projektfastigheten Sergelhuset i Stockholm city.

Mitt i Stockholms city vid Sergels Torg pågår omdaningen av Sergelhuset, en fastighet och ett stadsutvecklingsprojekt som omfattar tre byggnader om totalt 60 000 kvadratmeter belägna längs Malmskillnadsgatan (M-huset), Hamngatan (H-huset) och Sveavägen (S-huset).

Det är sedan tidigare klart att King och Stureplansgruppen etablerar sig i fastigheten. Nu är det klart att även revisions- och rådgivningsföretaget EY, advokatfirman DLA Piper och restauranggruppen bakom bland annat Vassa Eggen, väljer Sergelhuset för sina verksamheter.

EY hyr cirka 7 500 kvadratmeter fördelat på tre och ett halvt plan i M och H-husen. DLA Piper hyr cirka 3 700 kvadratmeter fördelat på två plan i S-huset med entré från Sveavägen. Med förhyrningen till DLA Piper är samtliga kontorsytor i S-huset uthyrda. I hörnet Mäster Samuelsgatan/Malmskillnadsgatan hyr krögarna bakom Vassa Eggen cirka 400 kvadratmeter där man avser att utveckla ett helt nytt restaurangkoncept.

Med uthyrningarna till EY och DLA Piper uppgår uthyrningsgraden för kontorsytorna i projektet till cirka 75 procent. I gatuplan är närmare hälften av ytorna uthyrda.

– Med EY, DLA Piper och Vassa Eggen får området ytterligare tre starka aktörer som på olika sätt kommer att bidra till flödet, livet och rörelsen i området, både dagtid och på kvällen. De är ett starkt bidrag till den levande och vakna stadsdel som vi ser att Sergelstan ska bli, säger Johanna Skogestig, vd Vasakronan.

Klicka här för att läsa mer om utvecklingen av Sergelstan.

EY är ett av världens ledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och rådgivning. Inflyttning i Sergelhuset sker i januari 2021.

DLA Piper DLA Piper är Sveriges ledande globala affärsjuridiska advokatbyrå. Inflyttning sker i december 2020.

Bakom restauranggruppen Vassa Eggen står Christian Olsson, Kristofer Sandström och Niklas Odin. Ytterligare krogar i gruppen är Tennstopet, Haga Bottega, Kommendören och Tako. För Malmskillnadsgatan utvecklar gruppen ett nytt koncept under nytt namn. Öppning sker hösten 2020 parallellt med öppningen av Stureplansgruppens koncept.

Johanna Skogestig
Vd
E-post: johanna.skogestig@vasakronan.se

Projektledare kommunikation