Vasakronan gör ytterligare en uthyrning i projekt Priorn

E.ON Wind Sweden AB hyr 900 kvadratmeter i Priorn i Malmö. Projektet når därmed en uthyrningsgrad om 65 procent.

Mitt i centrala Malmö, ett stenkast från köpcentrumet Triangeln och station Triangeln uppför Vasakronan Priorn.  Fastigheten omfattar 13 000 kvadratmeter fördelat på sju våningar och garage.

Redan före projektstart var det klart att COWI och Region Skåne hyr 2 600 respektive 3 550 kvadratmeter. Strax före jul 2018 blev det även klart att arkitektbyrån Sydark Konstruera (som sedan dess bytt namn till Här!) hyr ett helt plan om 1 000 kvadratmeter.

– Hyresmarknaden i Malmö utvecklades generellt positivt under 2018 och efterfrågan på den här typen av kontorslokaler är stor. Läget är svårslaget, lokalerna så moderna de kan bli och fastigheten håller dessutom miljömässigt väldigt hög standard, säger Anna Stenkil, regionchef Malmö.

Priorn motsvarar en investering om 580 mkr och ska, när den står klar andra kvartalet 2020, certifieras enligt LEED Platina dvs. högsta nivå. Några exempel på de miljöåtgärder som vidtas är bland annat installation av laddplatser, solceller samt en geoenergianläggning som försörjer fastigheten med värme och kyla. Den prognosticerade energiprestandan på 33 kWh/kvm indikerar en nivå som ligger 27 procent under lagkrav.

Priorn
Visionsbilder för Priorn i Malmö Foto: White

Med förhyrningen till E.ON Wind Sweden AB når projektet en uthyrningsgrad om 65 procent.

Rebecca L Thorell
Projektledare kommunikation Rebecca L Thorell 072-222 15 09 · 08-566 205 09 rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se