Både studenter och branschfolk väljer Vasakronan

Vasakronan är den mest attraktiva arbetsgivaren och det mest välkända företaget i fastighetsbranschen. Det anser både studenter på fastighetsrelaterade utbildningar och redan yrkesverksamma i branschen enligt tidningen Fastighetsnytts Rekryteringsbarometer 2013 och Branschbarometer 2013.

Redan i fjolårets Rekryteringsbarometer rankade studenterna Vasakronan som den mest attraktiva arbetsgivaren. I år hamnar företaget på första plats även i kategorin mest kända företag. Det är första gången på fem år som samma företag toppar båda indexen.

– Vi har jobbat strukturerat och långsiktigt för att nå ut till studenter med vårt erbjudande.
Dels genom konsekvent närvaro på relevanta högskolor och dels genom att erbjuda praktikplatser och sommarjobb. Sommaren 2012 hade vi totalt närmare ett 30-tal studenter hos oss, säger Cecilia Söderström, HR-chef.

Möjligheterna till kompetensutveckling, typen av arbetsuppgifter och karriärmöjligheter är det som studenterna sätter överst på önskelistan. Cecilia Söderström är inte förvånad:

– Det är relevanta och kloka önskemål och vi har en modell för att uppfylla dem. Det är till exempel inte ovanligt att en student på en högskola jobbar med oss som företagsvärd för en arbetsmarknadsdag. På det sättet lär vi känna studenten som sedan kan erbjudas sommarpraktik, kanske även bli biträdande fastighetschef för att efter några år ta klivet vidare in i en roll som fastighetschef eller uthyrare. Eller, om det är en teknikstudent, inleda en karriär som exempelvis drifttekniker eller teknisk förvaltare.

Men det är inte bara studenterna som rankar Vasakronan högst. Även yrkesverksamma tycker att Vasakronan är den mest attraktiva arbetsgivaren och det mest välkända företaget.

-Det är naturligtvis väldigt roligt att vi lyckats nå ut även till etablerade yrkesverksamma i branschen. Vi kommunicerar vår affärsfilosofi, och försöker dela med oss av vår kunskap och våra erfarenheter både brett och aktivt. Årets storslam i båda barometrarna tar jag som intäkt för att vi faktiskt har lyckats förmedla den bild vi vill ge av Vasakronan som arbetsgivare, säger Cecilia Söderström.

Länk till nyheten på Fastighetsnytts webbplats.

Cecilia Söderström
HR-chef