Med nos för affärer

Ett litet gäng utvecklade ett nischat säljstödsystem. 20 år senare har Genero Solutions kunder i 14 länder. Tre gånger har företaget vuxit ur sina lokaler, men har ändå kunnat sitta kvar i samma hus, Kista Science Tower.

På 50 meters höjd

Hissen tar oss blixtsnabbt upp till våning 21 där Genero Solutions sitter. Håkan Sjöström, CFO, tar emot. Det första han gör är att presentera sina kontorsvovvar, två Pomeranians, Simba och valpen Lilly.

– Jag tror faktiskt alla i det här huset vet vilka hundarna är. Det är ett bra sätt att få kontakt med folk, säger han och kliar Lilly under hakan.

Genero Solutions levererar ett säljstödsystemet för dagligvaruhandel, restauranger och storkök. Några stora kunder är säljbolaget Sales Support, Scan, Vitamin Well, Red Bull och Exotic Snacks.

– Vi är fortfarande ganska ensamma om att erbjuda ett CRM-system som är skräddarsytt just för den här branschen. Vi har kunder i 14 länder, är störst Norden och håller på att erövra Europa.

Fördel att flytta inom samma hus

Det tog några år innan Genero Solutions började anställa. Men sedan växte företaget i stadig i takt och det behövdes större lokaler. I slutet av 2011 gick flytten till Kista Science Tower och lokaler på 265 kvadrat på våning 25.

– Det var ett riktigt lyft. Men snart blev det för trångt. Då bytte vi till drygt 300 kvadrat på samma våning. Fyra år senare var det dags igen, då flyttade vi in här. Att det varit möjligt att flytta i samma hus har varit en stor fördel. Smidigt och enkelt.

Det 400 kvadratmeter stora kontoret har en öppen planlösning och milsvid utsikt i alla fyra väderstreck.

– Utsikten är verkligen fantastisk. Våra kunder gillar att komma till oss och stannar gärna kvar en stund efter mötet, säger han.

Måste locka de vassaste

I takt med att företaget växt har Genero Solutions rekryterat nya medarbetare.

– Vi måste vara på hugget för att få de vassaste. Speciellt när det gäller utvecklare till exempel, där konkurrensen är knivskarp. Det är inte alltid lätt att locka folk till Kista, men när de väl kommer på intervju och får uppleva våra lokaler och träffa vårt gäng brukar det inte vara några problem, säger Håkan Sjöström.

En viktig faktor för ett fungerande kontor är möjligheten att faktiskt ta sig dit. Och där levererar Kista på många punkter med bussar, tunnelbana, pendeltåg, cykelvägar, E4:n och E18.

– Vi anställde nyligen en utvecklingschef som bor norr om Uppsala. För henne var de goda kommunikationerna avgörande.

All service på plats

Väl på plats i Kista Science Tower finns det mycket service för att underlätta hyresgästernas vardag.

– Det går till exempel att lämna in sin kemtvätt, få hjälp med posten och varumottagning. När det finns varor att hämta får vi ett mejl. Då är det bara att låna en pirra och ta varuhissen ner.

–  Personalen i receptionen är väldigt trevliga och engagerade. Det går alltid snabbt att få hjälp. Och när vi kommer på morgonen sticker de alltid till hundarna en godbit. Det tackar Simba och Lilly särskilt för, tillägger Håkan Sjöström.

Så hur ser framtiden ut för Genero Solutions?

– Vårt mål är att fördubbla omsättningen till 2025. Idag ligger den på 25 miljoner. Tillväxten kommer främst att ske utomlands. I Sverige tror jag inte vi blir så många fler medarbetare. Så förhoppningsvis kan vi bli kvar i den här lokalen länge till.