Triss i smarta lokaler blev optimalt för tillväxtbolaget

För sju år sedan insåg ett litet företag att de kunde effektivisera förebyggande underhåll för företag inom fastighetsbranschen. Ett webbaserat verktyg, 700 kunder och tre flyttar senare har resan för proptech-bolaget Planima bara börjat.

Vi kliver in genom porten i den anrika byggnaden på Kungsgatan i Göteborg som efter renoveringen 1906 fick namnet Glashuset. De mysiga stentrapporna leder oss upp till tredje våningen där Jens Björk, vd och medgrundare till Planima, öppnar dörren samtidigt som han flyttar undan några joggingskor och hälsar välkommen.

– Gör som ni vill, men här tar nästan alla av sig skorna i hallen, säger han med ett leende och berättar att dagens löprunda, med Göteborgsvarvet som mål, precis är avklarad för flera i gänget.

Vi anammar direkt företagskulturen och kliver in på det vältrampade och fiskbensmönstrade parkettgolvet i strumporna. Atmosfären som möter oss är avslappnad och vi förstår också snart varifrån byggnaden fått sitt namn. I ena änden av det stora rummet går det inte att undvika att häpnas av det stora fönster som når ända ner till golvet och ger oss känslan av att nästan kunna ta på Domkyrkan strax utanför.

– Ni reagerar precis som alla som kommer hit, säger Jens och skrattar. Visst ger lokalen en wow-känsla?

Jens Björk, vd och medgrundare Planima.

I samband med att Planima blev ett eget bolag kändes steget naturligt att flytta ut från moderbolagets lokaler och att hitta något nytt.

– Min kollega Erik hittade Vasakronans lösning med färdigdesignade, möblerade kontor på Google. Som tillväxtbolag var det viktigt för oss att inte fastna i ett långt hyreskontrakt eller behöva dra på oss onödig yta för tidigt till medarbetare som vi anade, men inte visste med säkerhet, snart skulle behövas.

Vi går genom det stora rummet som alla kallar ”vardagsrummet” och slår oss ner i den stora soffan. Känslan som infinner sig är att vi precis har kommit hem till någon, snarare än till en arbetsplats.

– Visst, vi kunde ha satt oss i ett kontorshotell och utvecklats där, men för Planima har det alltid varit viktigt att kunna stänga dörren och bygga en egen företagskultur, berättar han. Så för oss är det här konceptet optimalt.

Vasakronans möblerade kontorslösning är enkel och smart, allt ingår. Det är bara att ta med datorn och flytta in. Inga krångliga avtal och kontoret är smakfullt, funktionellt och möblerat redan vid inflyttning, något som Jens menar har betytt mycket för företaget. Det här är Planimas tredje möblerade kontor på lika många år.

– Att också kunna växa tillsammans med sitt kontor och sin hyresvärd är en stor möjliggörare för oss. Konceptet innebär att vi kan fokusera på det vi verkligen är bra på; utveckla en riktigt bra produkt som kunderna älskar. De två gånger vi har vuxit ur våra lokaler har vi i princip bara behövt ta med oss datorskärmarna och gå till en ny adress nästa morgon. Allt har funnits på plats, från bestick till hjälp av inredare för att skräddarsy ljus- och ljudmiljö efter våra specifika behov.

Den här tisdagen sitter åtta personer utspridda i det stora ”vardagsrummet” där behaglig fokusmusik hörs i bakgrunden. Några medarbetare har valt ett lite mindre och tystare rum, medan det hålls ett digitalt möte i kontorets konferensrum.

– Den trådlösa musikanläggningen ingår, men låtlistan är vår egen, påpekar Jens och ler. Även om vi inte har valt någon inredning själva så älskar medarbetarna den här miljön som både inspirerar och ger en trygg känsla. Det har varit genomgående för alla våra tre möblerade kontor hos Vasakronan. Jag ser kontoret som en bidragande faktor till att vi ska kunna vara kreativa och utforskande. Lokalerna har haft stor påverkan på vårt resultat, absolut.

Planima erbjuder ett användarvänligt planeringsverktyg som ger fastighetsägare och fastighetsförvaltare stenkoll på sina fastigheters status och underhållsbehov, samt automatiserar mycket av arbetet som tidigare gjorts manuellt. Det hjälper kunderna att spara stora belopp men också att förvalta sina fastigheter på ett mer långsiktigt och hållbart sätt. Jens är säker på att företaget har ett erbjudande inom ett område som kommer att öka och börjar ana att det snart är dags för nästa steg – företaget växer fort och söker flera nya medarbetare.

– Bara miljonprogrammen har ett underhållsbehov på 500 miljarder, så fastighetsbranschen kommer att behöva vår hjälp. Vi får hela tiden tillgång till mer och mer data och kan leverera mer träffsäkra insikter och analyser för att göra kundernas liv enklare i framtiden. Vi jobbar också för fullt med nya funktioner som kan förutspå underhållsbehov och automatisera ännu mer av arbetet, något som är väldigt värdefullt för våra kunder. Så skulle jag gissa, kommer vi ganska snart behöver kontakta Vasakronan för att se på en större lokal. Konceptet kommer vi definitivt att hålla fast vid. Och hemmakänslan.

Läs mer om våra kontorslösningar

Läs mer om Planima

Följ med in på Planimas kontor

 

Text: Niklas Hellerstedt
Foto: Ebba Cameron