Fem frågor till Nexer

Nexer, ett techbolag som erbjuder tjänster inom digital transformation, flyttade in i sin nya lokal på Vasagatan 7 i Stockholm i december 2023. En av anledningarna till flytten var att stärka företagskulturen med en bättre anpassad kontorsmiljö och redan nu märker de en stor skillnad. Johan Svennerberg, Property Manager, och Micaela Westlund, First Impression Officer, berättar mer om verksamheten och varför Vasagatan passar Nexer så bra.

1. Varför valde ni Vasagatan 7?

– För ungefär tre år sen gjorde vi en rebranding från Sigma IT till Nexer men vi gjorde inte någon förändring kopplat till vårt kontor i Stockholm. För att fullt ut dra nytta av styrkan i vårt nya varumärke och positionering ville vi skapa en plats med mer Nexer-känsla, säger Johan Svennerberg.

– Vårt tidigare kontor var på Vallhallavägen, och vi ville flytta närmre city för ökad ”puls” och bättre kommunikationer. I denna lokal såg vi stora möjligheter och vi kunde även vara med att påverka utformningen och känslan på kontoret, vilket var viktigt. Nu har vi verkligen ett kontor som känns Nexer. Vi har gjort ombyggnationer på flera av våra kontor i Sverige med målsättningen att man ska känna igen sig med Nexer kulturen vart man än kommer, säger Johan.

Läget, planlösningen och miljöcertifieringen var också faktorer som gjorde att valet hamnade på denna lokal på Vasagatan.

– Att fastigheten var miljöcertifierad enligt LEED Platinum var jätteviktigt för oss. Vi hade inte flyttat till en lokal som inte var miljöcertifierad.

2. Vad är viktigt för er när det gäller ert kontor?

– Det är viktigt att våra medarbetare trivs och känner sig välkomna på vårt kontor. Vi välkomnar gärna både kunder och partners till kontoret så även de ska uppskatta våra miljöer. Micaela gör en otroligt viktig insats med att få alla att känna sig välkomna och hemma och är en fantastisk kulturbärare. Platsen är även en social mötespunkt med lounger, pingisbord, tv-spel och bokbytarskåp. Vi vill inte tvinga in folk till kontoret utan hit ska man vilja komma. Vi upplever att tack vare läget, företagskulturen och ett fint kontor väljer fler att arbeta därifrån, säger Johan.

Micaela Westlund, First Impression Officer på Nexer

Micaela Westlund instämmer och påpekar att företagskulturen har förändrats sen flytten mycket tack vare det nya kontorets planlösning.

– I köket samlas alla runt kaffemaskinen, spelar spel eller arbetar. Det första man möts av är mig i receptionen där jag ser till att alla som kommer blir välkomnade. Jag ser även till att styra ihop gemensamma aktiviteter i syfte att få oss att komma närmre och lära känna varandra. Innan vi flyttade hade många dålig koll på vilka som arbetade på kontoret. Nu har vi verkligen skapat något fint.

Varje vecka skriver Micaela ihop ett nyhetsbrev där hon informerar om vad som kommer hända på kontoret nästkommande vecka.

– Detta är mycket uppskattat och gör att kontoret upplevs som roligare när man får läsa om allt som händer, säger Micaela.

3. Vad är det som gör att detta läge passar er så bra?

– Pulsen som fås vid ett så centralt läge i hjärtat av Stockholm passar oss bra men det är även viktigt med den smidiga kommunikationen då vi får mycket besök från våra andra kontor, säger Johan.

– Jag tror också att tack vare att vi sitter centralt med bra kommunikationer väljer fler att åka in till kontoret. Vi minskade våra garageplatser avsevärt efter vår flytt. Vi har även en hel del som cyklar. Och då är det tacksamt med cykelbanan precis utanför, vårt cykelgarage i huset samt omklädningsrummen med dusch i vår lokal, säger Micaela.

– Vi tycker även att fastigheten har en bra profil utåt och bra grannar med till exempel coworking. Det gör att vi enklare kan möta förändrade behov inom verksamheten. De senaste åren har faktorer som miljöcertifiering, kommunikationer och goda grannar blivit extra viktigt. Det gjorde att Vasagatan 7 blev perfekt för oss, säger Johan.

4. Har ni speciella behov för er verksamhet?

– Vi har stora behov av ändamålsenliga mötesrum och behovet varierar från mindre till större rum. Många av våra medarbetare blandar sin tid på vårt kontor, hemma och hos kund så vi behöver kunna mötas i digitalt format men även träffas med fysiska möten. Jag skulle säga att vi har nog ett större behov av mötesrum än vad en normal kontorsverksamhet har, säger Johan.

På Stockholmskontoret har de enhetsspecifika platser vilket de tycker funkar väldigt bra. Clean desk-policy råder så man har inget eget skrivbord, utan man delar med sina närmaste kollegor.

5. Hur är det att vara kund hos Vasakronan?

– Det känns tryggt att vara kund hos Vasakronan eftersom det är en stor aktör, särskilt i Stockholm. I vår verksamhet kan det gå väldigt snabbt. Från en dag till en annan kan vi vara i behov av fler arbetsplatser och då är det tryggt att veta att vi kan få hjälp med att hitta en större lokal om det skulle behövas. Ni har även god kompetens för att säkerhetsställa att lokalen fungerar som den ska till exempel med ventilation och ljudklassningskrav. Ni är en aktiv fastighetsägare som är enkel att få tag på, säger Johan.

– När man har hört av sig till er får man väldigt snabb återkoppling och man vet vart ni finns när man behöver er, adderar Micaela.

Kort om Nexer

  • Nexer är ett techbolag och erbjuder en bred portfölj av olika tjänster inom digital transformation
  • Är ca 2800 anställda och finns i 15 länder
  • I Sverige har dem kontor på 20 platser med huvudkontor i Göteborg