Fem frågor till Mikael Ögren, vd, Söderberg och Partners Löner

Söderberg och Partners arbetar med rådgivning samt förmedling av försäkringar och finansiella tjänster. De har ungefär 200 bolag och vi har träffat Mikael Ögren, VD på Söderberg och Partners Löner som är ett av bolagen inom koncernen. Han berättar om deras verksamhet och vad de gillar med Solna Strand.

1. Berätta om er verksamhet?

Vi erbjuder lönehantering för kunder samt tar hand om och utvecklar kundernas löneprocesser. Totalt är vi 3 500 tusen anställda på Söderberg och Partners och finns i Norden, Holland, Spanien och England. Vi på Söderberg och Partners Löner är 55 personer varav cirka 40 personer sitter i Solna Strand och vi har suttit här sen i januari 2023.

2. Har ni speciella behov för er verksamhet?

Vi som arbetar i Solna Strand administrerar löner och har väldigt lite pappershantering eftersom det mesta sker digitalt. Vi arbetar i ett molnbaserat verktyg vilket gör att vi kräver bra internetuppkoppling. Utöver det har vi inga särskilda behov mer än att vi vill att kontoret ska ge energi och vara en trevlig plats. Vårt kontor är aktivitetsbaserat, även om jag märker att folk tenderar att sätta sig på samma plats, inklusive jag själv. Tidigare var vi alltid på plats, men nu har vi en hybridmodell och det är upp till varje teamchef att bestämma hur de vill ha det.

För oss är det viktigt att vi ses för att utveckla vår företagskultur, skapa kunskapsöverföring och för att välkomna och lära upp nyanställda. Det tycker jag att vårt kontor hjälper till att göra då det är bra planerat och det finns sociala ytor att umgås på.

Mikael Ögren, vd på Söderberg och Partners Löner Ab.

3. Vad är viktigt för er när det gäller ert kontor?

Att alla medarbetare ska trivas när de kommer in till kontoret. Kontoret ska vara en plats som stöttar en god arbetsmiljö och det arbetssätt vi bedriver. Eftersom vi sitter utspritt i landet har vi mycket teamsbaserade morgonmöten vilket gör att tekniken måste fungera och vara bra. Det ska vara lätt att ta sig till kontoret och det ska vara lätt att sätta sig att arbeta. Vi tycker även det är viktigt att det är snyggt, att kaffemaskinen fungerar och att mötesrummen fungerar och är enkla att boka med digitala stöd och framförallt att ha sociala ytor att umgås på.

4. Varför valde ni Solna Strand?

Tidigare satt vi i innanför tullarna men tyckte inte att vi fick den upplevelse som man vill ha när man sitter i stan med närhet till shopping och mycket restauranger. När vi började leta efter en ny lokal tittade vi innanför tullarna, men även på var merparten av våra medarbetare bodde. De flesta bor norr om stan och många tar bil vilket gör att en lokal utanför stan passar oss bättre. När vi tittade på Solna Strand så upplevde vi att kommunikationen är lika bra, om inte bättre, än i stan. Tidigare hade vi en kvarts promenad till kontoret från Odenplan, nu har vi två minuter till tunnelbanan och tillgång till båt, pendel, tvärbana och buss. Lokalerna i stan var inte lika fina som de vi sitter i nu. Priset, utseendet och möjligheten till att kunna utforma kontoret till det som passar oss gjorde att vi valde Solna.

5. Vad tycker ni är bra med att sitta i Solna Strand?

Faciliteterna är grymma med gym, cykelrum, torkrum, omklädningsrum och det känns modernt och bra. Det finns bra lunchutbud och kommunikationerna är bra. Kontoret är fint och den stora fördelen skulle jag säga är de stora fönsterna, från golv till tak. Det första du tänker på när du kliver in är det magiska ljusinsläppet. Vi tycker att det är ett lyft från vårt tidigare kontor och är mycket nöjda med det nya fina gymmet som vi har tillgång till.

Att det är fri utsikt och nära till vattnet är också fint. Cykel och promenadstråket utanför tycker jag är grymt.

 

Läs mer om kontor i Solna Strand