• Kundcase

Platinan – en exakt match för coeo

Pernilla Almström, CEO för coeos verksamheten i Sverige.

Coeo är ett av Europas ledande inkassobolag inom framför allt kundfordringar. Verksamheten i Sverige är baserad i Göteborg och har på två år vuxit från ett par personer till 30 medarbetare. Vi träffade Pernilla Almström, CEO för verksamheten i Sverige, som berättar mer om både tillväxtresan men framför allt varför de valt att sitta i Lilla Bommen.

1. Berätta om coeo – vilka är ni och vad gör ni?

Coeo finns i sju länder, och under nästa år kommer vi även expandera till Norge. Verksamheten startades i Tyskland för 13 år sedan och har idag vuxit till att bli marknadsledande med omkring 700 medarbetare i Europa. I Göteborg är vi idag cirka 30 medarbetare – och för två år sedan var det bara jag. Det har varit en fantastisk resa, att få vara med och bygga upp teamet och rekrytera alla härliga människor.

Vår snabba tillväxt är mycket tack vare modern teknik som AI. Vi har ett eget utvecklingsbolag och egenutvecklade system, vilket gör oss både snabbfotade och flexibla. Vilket är väldigt viktigt ur ett konkurrensperspektiv. Här sticker vi verkligen ut med snabb utveckling och anpassningar utifrån kundens behov. Vi jobbar med några av de största bolagen i Sverige inom segmentet BNPL (Buy Now Pay Later) och med stort fokus på kundupplevelsen. Det ska vara smidigt och man ska kunna få bra service var som helst, när som helst. Genom vårt samarbete med Ebbot och deras lösning med Ebbot GPT kan vi till exempel via vår chattbot leverera kundservice dygnet runt.

2. Varför valde ni Lilla Bommen och varför passar läget er så bra?

Vi flyttade in i Arena Platinan i september 2022, innan dess hade vi några platser på Arena Nordstan. Lilla Bommen lockade mycket för sitt centrala läge, samtidigt som det är nära vatten och inte riktigt samma puls och myller direkt utanför dörren som det är i Nordstan. Här finns större möjligheter till härliga pauser, men samtidigt är det supercentralt och nära kommunikationer. Det ska vara lätt att pendla till kontoret, så närheten till Göteborg Centralstation och både smidiga cykel- och gångvägar var definitivt något som styrde.

Sen känns Platinan väldigt mycket som coeo – modernt, fräscht och i ett område där det händer mycket. Lite av en start-up känsla och det känns helt rätt för oss i den tillväxtfas vi är i nu. Vi får många wow-kommentarer när våra kollegor i Tyskland är här och checkar in på Scandic i samma hus och sedan tar hissen upp till vårt kontor. Det sticker verkligen ut. Här finns allt, det är enkelt och smidigt. Och eftersom vi vuxit så snabbt har det varit fantastiskt att vara på Platinan som har så flexibla lokaler.

3. Vilken betydelse har kontoret för er?

Kontoret är väldigt viktigt för oss. Det ska vara en plats där vi laddar energi – att alla vill till kontoret för att få energi och saker gjorda. Här är det inte endast läget som spelar roll, utan faktiskt utformningen av kontoret med alltifrån de massiva ljusinsläppen vi har här i Platinan, till den härliga trudelutt som spelas när man kommer till kontoret. Det sprider glädje! Vi har många medarbetare som säger att de aldrig känt så här på en arbetsplats – det är en speciell känsla när man kommer in i byggnaden, här vill man hänga.

Vårt mål har hela tiden varit att ha ett helt eget kontor. Vår nära dialog med Vasakronan har gjort att vi har kunnat skräddarsy ett eget kontor, så nu flyttar vi in i egna lokaler på plan 10. Även om det blir en annan set-up kommer det matcha våra behov, vi känner oss väldigt trygga med vårt samarbete med Vasakronan där vi tillsammans utvecklar vår arbetsplats. Vi kommer framåt också att ha ett antal abonnemang på Arena Platinan som vi kan använda för komplettering av lokaler vid behov av både mötesrum och arbetsplatser.

4. Vad är viktigt för er verksamhet när det kommer till framtidens arbetsliv och förmågan att attrahera morgondagens talanger?

Det är en avgörande parameter för oss. Vi behöver ha ett attraktivt kontor, och ett attraktivt läge, för att vara intressant arbetsgivare. Närheten till centralstationen och kommunikationer är otroligt viktig. Jag tror att framåt är man inte beredd att lägga så mycket tid på att pendla. I tillägg behöver vi ha riktigt bra förutsättningar till hybrida arbetssätt. Hos oss behöver alla inte vara på kontoret varje dag, våra medarbetare kan jobba hemifrån ett par dagar i veckan, och det ska fungera klockrent.

Vi har ingen strikt policy – ledningen ska inte sätta regler bara för sakens skull. Vi vill istället utgå ifrån vad vi har för behov. Vi har pratat jättemycket om detta tillsammans där vi landar i att när vi är på kontoret känner vi att det är kul att det är många där. Så just nu testar vi upplägget att vill man sitta hemifrån försöker vi hålla det till måndagar och fredagar, så utvärderar vi det och justerar längs vägen.

5. Vilka är dina smultronställen i Lilla Bommen?

Det finns mycket! Många tänker att det är mest kontor här, men det finns så mycket mer. Poppels är en stor favorit hos oss alla, både för lunch men också spontan afterwork – vi tar hissen ner och vips så är vi där.

Det finns också många av oss som gillar att röra på sig, att i samband med lunchen promenera eller ta en löptur längs kajen för att få se vattnet en stund. Det är guld värt!