- Framtidens arbetsplats
Att stärka företagskulturen remote

Delvis på kontoret, delvis på distans. Den hybrida arbetsplatsen tillhör inte längre framtiden. Deel har dragit det digitala till sin spets – här är det remote-first som gäller. Vi träffar Daniel Eisenberg som berättar mer.
Inte ens ett huvudkontor
Utgångspunkten är att jobba på distans. Och snacka om distans. Vi pratar om 3 500 medarbetare i 100 länder. Och inga kontor, inte ens ett huvudkontor. Så hur skapar man då sammanhållning och företagskultur?
– Många har fastnat i gamla hjulspår. Har man inte ett kontor kan man inte bygga kultur. Som om att kontoret är kulturen, säger Daniel Eisenberg, ansvarig för den kommersiella verksamheten i Norden.
Daniel Eisenberg började sin resa på Deel för drygt två år sedan. Då var han bland de första 250 anställda och bolagets första medarbetare i Norden. Affärsidén är att hjälpa företag att anställa utomlands. Deel erbjuder verktyg och know-how, de ser till exempel till att arbetsrätt efterlevs, tar hand om ekonomi, löner och underlättar HR-arbetet. Sedan starten 2019 har Deel växt i rasande fart och värderas i dag till 5,5 miljarder dollar. När Daniel Eisenberg beskriver kulturen på Deel säger han att den bygger på frihet och flexibilitet.
Allt går att göra digitalt
– När jag rekryterar frågar jag alltid, vad är viktigt för dig? Är du en människa som behöver ett fysiskt kontor att gå till, ja då är Deel inget för dig. Här trivs människor som uppskattar möjligheten att få jobba var de vill i världen.
Deels DNA må vara flexibilitet och frihet. Men Daniel Eisenberg är tydlig med att för att få det att fungera krävs en tydlig strategi och genomtänkt kommunikation. Ledarskapet är en av nycklarna.
– Cheferna måste vara bra på att lyssna in och vara proaktiva. Det kan handla om enkla saker som att skicka meddelanden via Slack. Jag gör det varje måndag morgon för att önska alla en trevlig vecka, säger han och tillägger:
– Jag är duktig på att interagera med mina medarbetare. Jag tror att mitt team får mycket mer uppmärksamhet av mig än vad de skulle få av en chef på ett fysiskt kontor.
Övergripande kultur och subkulturer
Verksamheten är dock inte helt digital. Förra året samlades 300 medarbetare från Europa-teamet på en kick-off i Prag.
– De flesta hade aldrig träffats fysiskt. Ändå var det så uppenbart att vi kände varandra väldigt väl. Det bevisar att det går utmärkt att bygga grupper och gemenskap även utan kontor.
Lika stark som den övergripande kulturen är för Deel, lika viktigt är det att bygga subkulturer. Globalt finns det tio team, Daniel Eisenbergs är ett. Deras kärna och story handlar om räven.
– Alla i mitt team har ett sådant här, säger han och visar det flätade armband som pryds av en räv. Räven kanske inte är starkast, men listigast. Den ger aldrig upp, vill hela tiden ha mer, och är sällan nöjd. Själv är jag silver fox (ha ha), eftersom jag är bland de äldsta.
Fikakulturen blir digital?
Men snick-snackandet, fikandet och de spontana mötena på kontoret, har det ingen betydelse för att bygga kultur?
– Jo. Men allt det där kan man göra digitalt. Till exempel via WhatsApp. Vi har professionella trådar och personliga. På de personliga är det stor aktivitet. Här pratas det om resor, vad man gjort i helgen och kollegor gratulerar varandra på födelsedagen.
I Daniels Eisenbergs team finns cirka 25 medarbetare. En del arbetar i Norden, men de flesta jobbar någon annanstans i världen.
– Varannan vecka blir en medarbetare slumpmässigt ihopsatt med någon annan för en kvarts snack. När någon ny börjar bjuder jag alltid in till ett kort digitalt möte för att hälsa välkommen och lära känna personen lite bättre.
Daniel Eisenberg ser definitivt remote-first som framtidens sätt att arbeta.
– Arbetsmarknaden blir mer anpassad efter individens behov; lön, pension, förmåner–, och även att varje medarbetare kan ha fler arbetsgivare. Det kommer att bli mycket mer lössläppt. Som arbetsgivare gäller det att hänga med i svängarna, säger han.
Tyckte du artikeln var bra och vill läsa mer om framtidens arbetsliv?
Vi har intervjuat 41 beslutsfattare på stora och medelstora företag i ämnet ”Navigating the Future Workplace”. Resultatet blev en rapport med deras spaningar och insikter. Rapporten innehåller:
- Gemensamma reflektioner kring den ”nya arbetsplatsen”
- Citat från intervjuerna
- Fem nyckelinsikter i hur man kan kommunicera i en distansmiljö
- Gemensamma slutsatser kring hur man ska tänka kring framtidens arbetsplats