Cykelfantasten

För Tomas Grönqvist är det cykel som gäller, i alla dess former. På en mängd olika sätt arbetar han envist för att skapa en schysst cykelstad där det är lätt att välja bort bilen.

Tomas Grönqvist - Cykelfantasten

Han har ett förflutet som proffscyklist, driver företaget Cykelkonsulterna, lobbar i riksdagen, är rådgivare till fastighetsbolag, byggherrar och Trafikverket. Dessutom är han delägare i ett cykelcafé och ambassadör för Vélosophy som för varje hoj de säljer skänker en cykel till unga skoltjejer i Ghana.

Han är med andra ord en ganska upptagen man. När jag ringer för att göra intervjun befinner han sig på väg från ett möte till ett annat. På cykel. Men det är inga problem. Tomas pratar obehindrat med Stockholm citys trafikbrus i bakgrunden.

Det finns lite av en äventyrare i Tomas Grönqvist. Han hade gnetat på med cyklingen ett tag på medelhög elitnivå och som 21-åring bestämde han sig. Han skulle till Italien för att få köra med cykelproffsen.

– Men det var inte för att vinna lopp, jag ville vara en del av den där cirkusen och möta den stora publiken som jag sett på tv. Det var också ett sätt att få se världen. Tomas tog saken i egna händer och liftade till Italien med en lastbil. Väl där insåg han rätt snabbt hur stentuff cykelvärlden är.

– Jag gjorde inte så bra ifrån mig och fick mycket stryk. Klubbdirektörerna var inte särskilt nöjda.

Tomas åkte hem för att slicka såren.

– Men om man är i en svacka måste man upp igen. Jag började träna, förbättrade min cykling och sen åkte jag tillbaka. Jag lyckades placera mig i några lopp och så småningom knipa en plats som proffs. Det kändes helt fantastiskt.

2004, efter en del skador och motgångar, kände Tomas att han uppnått det han velat.

Det var dags för någonting annat. Efter några år i friskvårdsbranschen startade han Cykelkonsulterna som erbjuder mobil cykelservice, rådgivning och inspiration.

– Jag brinner för den potential som finns i att utveckla cyklingen. Både för allt det goda som den kan bidra till, men också i form av nya affärer och tillväxt, säger Tomas som i nästa andetag sprutar ur sig idéer om hur vi kan skapa bra villkor och göra det enklare att cykla.

– Vi behöver skapa en bättre infrastruktur. Vi uppmuntrar cykelpendling och då kanske det behövs ringleder och tunnlar precis som för bilar. Vi behöver också se över lagar och regler, kanske ska det exempelvis vara tillåtet att cykla mot enkelriktad. Dessutom behöver människor lära sig att samspela bättre i trafiken.

Tomas är nästan framme men hinner säga att han efter elva år har tagit fram trikåerna och gjort en liten comeback i smyg.

– På söndag ska jag köra ett motionslopp som Velothon Stockholm arrangerar. Vi får väl se hur det går, jag har bara tränat i tre veckor. Jag påpekar att han inte är det minsta andfådd efter en halvtimmes prat på cykel.

– Ha ha. Det har du rätt i, jag kanske är i bättre form än jag tror.

Jag brinner för den potential som finns i att utveckla cyklingen. Både för allt det goda som den kan bidra till, men också i form av nya affärer och tillväxt.

Tomas Grönqvist