I huvudet på…

Jesper Örtengren, affärsutvecklingschef för handel på Vasakronan, funderar över behovet av att skapa framtidens stadsvardagsrum och vad som då krävs.

Jesper Örtengren, ansvarig handel, Vasakronan
Jesper Örtengren, ansvarig handel, Vasakronan

Vad präglar handeln i dag?

– Vi ser hur nya smarta lösningar avlöser varandra. Så är det att leva i förändringens tid. Konsumentmakten är påtaglig – den har nog aldrig varit större – och förväntningarna är höga. Det räcker med att kunderna har hört talas om ett nytt fenomen så förväntar de sig att det ska vara fix, färdigt och tillgängligt.

– För en retailer har möjligheterna aldrig varit större. Samtidigt är konkurrensen tuffare än någonsin och vi kommer se en utslagning när lönsamheten pressas alltmer. Därför är det hög tid att bejaka spännande idéer och tänka nytt.

Vad innebär ett stadsvardagsrum?

– Vi tillbringar en stor del av vår tid i stadens centrum. Jag vill väcka frågan hur dessa platser kan transformeras. Många köpcentrum och handelsområden har förnyats och fräschats upp. Men så mycket mer har inte hänt i citykärnorna. Det mesta har rullat på. Nu behöver vi ta nya grepp för att skapa det jag kallar vårt stadsvardagsrum.

Hur ska det gå till?

– Vi behöver fler mötesplatser, nya företeelser, arenor för upplevelser, serviceverksamheter och matställen som är öppna många timmar om dygnet. Då kan våra städer bli livfulla och vibrerande organismer.

– Men för att en transformering ska ske måste alla i staden samverka och vara överens om vilken väg som är den rätta. Vi behöver också hitta sätt att få fram pengar. BID (Business Improvement District) är en beprövad metod som fungerar och är lönsam för alla som deltar. Det vill säga samarbeten där olika aktörer, privata och offentliga, hjälps åt för att förfina, fräscha upp och möblera om våra stadsvardagsrum.

Vad mer krävs?

– Jag tror att mycket handlar om logistik och transporter. Om 10, 15 år har vi troligen inte bilar på samma sätt som i dag. Istället kanske det finns självkörande ”droskor”, små moderna bubblor som transporterar oss till nya destinationer i staden på ett bekvämt sätt. Längre sträckor tar man sig med fördel under mark. Mellan städer går färden med ”rörpost”, tuber utan luftmotstånd som minskar tidsavståndet.

Låter inte allt detta lite väl visionärt?

– När det inte finns något facit gäller det att ha fingrarna i många syltburkar. Annars kanske man missar en ny trend eller ny företeelse – och halkar efter. Det gäller att vara modig och bryta okänd mark. Låt transformeringen av våra stadsvardagsrum börja!