Flexibelt retailläge på Stureplan lockar

Flexibel mötesplats nya handeln

När Rebecca Stella Dions öppnade upp en fysisk mötes- och visningsplats mitt på Stureplan blev det succé. Mötet med kunderna och en stor spridning på sociala medier gjorde att försäljningen on-line sköt i höjden.

Företaget Hubso hjälper influerare att lansera och sälja egna varumärken on-line. När de tillsammans med varumärket Rebecca Stella skapade en fysisk mötesplats, var det var första gången de testade att gå off-line.

– Vår verksamhet grundar sig i e-handel. Vi riktar oss främst till kvinnor mellan 18 och 35 år och de både lever och shoppar digitalt. Men det finns också många fördelar med en fysisk butik. Kunden kommer närmare produkten, de kan känna, klämma, dofta, och testa. Därför ville vi prova detta, säger Sebastian Schardl, operativt ansvarig, på Hubso.

Bakom varumärket står programledaren, designern och influeraren Rebecca Stella Dion. Hon är en stor profil på sociala medier och har i runda slängar en halv miljon följare.

– För många som följer Rebecca är hon väldigt kopplad till Stureplan. Hon har både jobbat inom klubblivet och rört sig här privat. Så den här lokalen var helt perfekt. Läget mitt emot Sturegallerian, precis där Biblioteksgatan och Kungsgatan möts, är optimalt.

Sebastian Schardl är noga med att påpeka att samarbetet med influerare alltid är ett partnerskap.

– Vi gör aldrig något som de inte är med på. De kan sitt varumärke och sin kundgrupp och är väldigt delaktiga i det kreativa arbetet. Sedan kommer vi med input kring det affärsmässiga och tar hand om sådant som ekonomi, lagerhållning och teknik.

Sebastian Schardl, operativt ansvarig, på Hubso.
Sebastian Schardl, operativt ansvarig, på Hubso, som hjälper influensers att skapa och nå ut med sitt varumärke. Fotograf Sandra Birgersdotter Ek.
Rebecca Stellar Stureplan 19

Rebecca Stella Beauty säljer hudvård, parfym och smink. Allt är snyggt utplacerat i den flexibla lokalen på 20 kvadrat. Inredningen går i rosa, vitt och guld.

– Att det ser ut så här är förstås medvetet. Det passar varumärket och är väldigt Rebecca. Det är omöjligt att skapa den här atmosfären online. Vi har viss typ av musik, erbjuder designade påsar, ger råd, tips och kan prata om produkterna på ett helt annat sätt. Jag tror att det gör varumärket ännu mer trovärdigt.

In genom dörren kommer en ung tjej och frågar efter läppennor. Säljaren Kajca Criborn ger råd och hjälper henne att hitta rätt nyans.

– Hon sa att hon alltid köper läppennor från Rebecca Stella Beauty och blev jätteglad när hon såg att det öppnats en butik. Just för att det on-line är svårt att veta exakt hur olika nyanser ser ut, säger Kajca Criborn.

Resultatet av den tillfälliga och flexibla butiken har överstigit alla förväntningar.

– Vi tror på varumärket. Men att försäljningen on-line skulle öka så mycket som den gjort är verkligen ett stort plus. För oss är det ett kvitto på att det här fungerar, säger Sebastian Schardl.

 

På grund av rådande pandemi, fick konceptet ses över inför öppnandet:

– Vi fick som alla andra anpassa oss. Vi hade bjudit in olika profiler och influerare som två och två fick träffa Rebecca. Genomslaget på sociala medier blev stort. Det är också många kunder som har lagt upp inlägg.

Även i butiken har försäljning gått oväntat bra.

– Självklart har vi märkt att det varit mindre folk. Men vi har ändå haft en bra tillströmning. Jag tror det hjälpt att vi är en fristående butik och inte ligger i en galleria. Det stora fönstret mot gatan gör att har varit lätt att se hur många som är i butiken. Vi har släppt in max tio personer i taget, säger Sebastian Schardl och tillägger:

– Två veckor innan vi öppnade satte vi upp bilder på Rebecca och loggan på fönstret och fasaden. Det gav en fantastisk exponering. Jag kan bara jämföra med vad det skulle kosta att annonsera på fasaden mittemot. Så även om vi inte hade sålt en enda produkt så hade det varit värt det vi betalat i hyra.

Hubso hade planerat att öppna pop-upen långt före corona. Och trots en viss vånda var det aldrig aktuellt att ändra på den planen.

– Vi kände att det får bära eller brista och att det var viktigt att få ut varumärket. Retail har det tufft och för att överleva måste man våga och hitta nya vägar.

Fotograf för samtliga bilder är Sandra Birgersdotter Ek.

Louise Öberg Axelson
Affärsutvecklare handel Louise Öberg Axelson 070-733 83 03 · 08-566 205 06 louise.oberg@vasakronan.se