Läget för svensk ekonomi är bekymmersamt och det är uppenbart att Europa och Sverige står inför en konjunkturavmattning. Fortsatt höga räntor och inflation slår hårt mot många verksamheter och inte minst hushållen som behöver anpassa sig till ett nytt kostnadsläge med minskad konsumtion som följd. Samtidigt uppger företag fortfarande att det är brist på arbetskraft och arbetslösheten sjunker även om Arbetsförmedlingen spår en uppgång till sommaren. För Vasakronans del innebär det fortsatt stigande räntekostnader och att vi behöver agera med ännu större lyhördhet för våra kunders behov framöver, både på kontors- och handelssidan.
Med respekt och ödmjukhet för att Vasakronans affär är sencyklisk, kan jag ändå konstatera att vi fortsätter att öka vårt förvaltningsresultat trots högre finansiella kostnader. Det förklaras av att vi färdigställt ett stort antal projekt som gått in i förvaltning, men också av den höga inflationen som resulterat i hyresökningar för de hyresavtal som är kopplade till index.
Avvaktande hyresmarknad men fortsatt hög efterfrågan på bra kontor
Efterfrågan på bra kontor i våra marknader står sig, men vi noterar en viss inbromsning och större försiktighet hos företag att expandera. Att företag väljer att avvakta med att ta den typen av beslut är helt naturligt i rådande marknadsläge. Samtidigt är rörelsen i kontorsmarknaden stor vilket syns i antalet uppsägningar men också i ny- och omförhandlingsvolymen. Högst tryck är det fortsatt på de bästa lokalerna i de bästa lägena och av den totala nyuthyrningsvolymen på 121 mkr utgörs 73 mkr av uthyrningar i Stockholms innerstad city. Där tecknas fortfarande avtal med hyror på toppnivåer.
Trots en normal nyuthyrningsvolym så är nettouthyrningen för kvartalet negativ och motsvarar 46 mkr. Merparten av detta förklaras av att JM aviserat att de kommer lämna sitt huvudkontor i Frösunda vid årsskiftet 2024/2025.
På sikt kommer lågkonjunkturen med all sannolikhet att leda till ännu större kostnadsfokus hos våra kunder, vilket i så fall innebär att vi går mot en tuffare marknad. Samtidigt ser vi en ökande trend där många företag väljer att satsa på sina lokaler, ofta till förmån för mer centrala och attraktiva lägen. Skillnaden i betalningsvilja mellan bra och mindre bra lokaler och lägen har ökat. Det gynnar Vasakronan och är något jag tror kommer bli ännu tydligare framöver.
De senaste årens efterfrågan på flexibilitet och service fortsätter öka och våra kunderbjudanden Smart och klart samt Vasakronan Arena har fallit väl ut som bra komplement till vår kärnaffär. Under våren öppnar vi även en Arena i Triangeln i Malmö, vilket innebär att konceptet nu finns i alla våra fyra orter. Även om efterfrågan på flexibilitet och service ökar så är det fortfarande egna kontor med längre avtalstider som dominerar. Det är också den typen av objekt och avtal som står för den allra största delen av nyuthyrningarna.