Att flera projekt nu färdigställs, betyder det att ni kommer att dra ned på utvecklingsverksamheten framöver?
– Under 2021–2022 går många av våra projekt in i förvaltning. Det innebär att vi passerar en ”puckel” där vi under en period har haft många stora och resurskrävande utvecklingsprojekt igång samtidigt. Nu går vi in i en lite lugnare fas, men det betyder verkligen inte att vi slutar projektutveckla. I stället för att förvärva på en väldigt het transaktionsmarknad har vi sedan många år tillbaka valt en strategi att bygga nytt samt förädla och förnya vårt befintliga bestånd. Det är en framgångsrik och lönsam strategi som vi håller fast vid.
– Vi har flera spännande utvecklingsprojekt i portföljen och kommer även framåt satsa på utveckling av våra områden. Lilla Bommen i Göteborg, Södra city i Uppsala, Södra Hagalund i Solna och Kista är några exempel.
De satsningar du nämner är omfattande, betyder det att ni tar ansvar för att utveckla större områden i städerna?
– Ja, det kan man säga. De områden vi äger och påverkar ska attrahera en bra blandning av människor i olika åldrar – unga, äldre och barnfamiljer – och alla ska känna sig trygga och vilja ta del av de upplevelser som erbjuds i dessa stadsmiljöer.
– För oss är det viktigt att gatuplanen samspelar med verksamheterna högre upp i fastigheterna. Vi vet att utbudet i gatuplan bidrar till att öka kontorslokalernas attraktivitet. Ett bra exempel på detta är utvecklingen av Sergelhusen och Malmskillnadsgatan i Stockholm. Det var tidigare en väldigt sluten miljö med begränsade flöden av människor kvällstid. Tack vare en omstrukturering av flöden och en bra mix av butiker och restauranger i gatuplan börjar nu området leva både dag- och kvällstid.
Och apropå gatuplan, hur ser du på handelns framtid?
– Under pandemin var det av naturliga skäl ganska få nyetableringar i citylägen. Nu syns en tydlig förändring och under året har vi hyrt ut totalt 27 000 kvadratmeter i gatuplan. Det är en hög siffra som vittnar om att man vill finnas i bra lägen med bra flöden.
– Butiker dominerar fortfarande, men vi ser att de i ökad utsträckning får sällskap av restauranger, service och, inte minst, olika typer av upplevelser som möter olika målgrupper. När Sergelgatan öppnar upp under året kommer delar av gatan att bli ett kultur- och upplevelsecentrum med nya typer av hyresgäster som till exempel Paradox, en svensk gren av internationellt uppmärksammade Museum of Illusions.