Sergelstan – nu faller bitarna på plats

Stockholms city har fått ny skrud. Sergelstan står redo för att välkomna tillbaka alla som längtat efter stadens puls med shopping, mat, dryck och upplevelser.

Vision som blir verklighet

Redan 2014 startade omvandlingen av Sergelstan. I kvarteren kring Sergels torg, runt Brunkebergstorg, vid Hötorget, Sergelgatan och längs Hamngatan har hus från 50- och 60-talet renoverats och byggts om. Nu börjar det bli klart.

– Det är otroligt kul att se vår vision bli verklighet. Jag brinner för att vi ska fortsätta att skapa ett city som lockar tillbaka människorna, säger Sofie Borg Landqvist, ny chef för handel Stockholm, på Vasakronan.

Trots pandemin är i stort sett alla lokaler uthyrda.

– Det är lite förvånande. Det stod still ett tag, men i slutet av förra året tog det en väldig fart. Då hyrde vi ut över 8 000 kvadratmeter på handelssidan. Det känns som många såg ljuset i tunneln och var redo att satsa.

De olika stråken i Sergelstan har skilda karaktärer. Den en gång så ogästvänliga Malmskillnadsgatan går inte längre att känna igen. Här ligger restauranger och kaféer sida vid sida. Utbudet är varierat, både när det gäller typ av kök och pris.

– Vi bestämde tidigt att detta skulle bli en restauranggata. Vi ville skapa liv och rörelse även kvällstid och på helger, och nu händer det. Nästan alla lokaler är uthyrda. Nya aktörer på väg in är Mellqvist café, restaurang Pava och Phil’s Burger.

Sergelgatan ömsar skinn

En annan gata som är på väg att helt förvandlas är Sergelgatan som sträcker sig mellan Hötorget och Sergels torg. Ombyggnaden är inte helt klar men en del hyresgäster har redan flyttat in. Till exempel Hötorgets kvarterskrog och Italienskan med takterrassen Terrazza. Gatan kommer också att rymma mode och starka varumärken. Bland annat ska second hand-butiken Arkivet öppna.

– Vi strävar efter att skapa Stockholms intressantaste plats med ett blandat innehåll. Två spännande etableringar som jag är väldigt nyfiken på är museerna Paradox och Spirit of_.

Paradox öppnar snart på 1 000 kvadratmeter. Det besökaren kommer att möta är optiska illusioner, interaktiva och oväntade upplevelser. Även Spirit of_ är ett upplevelsemuseum som öppnar i december 2022. Här blir det utställningar, butik och restaurang.

På Sveavägen är fokus varumärken och butiker inom sport och inredning, i första hand från de nordiska länderna.

– Här har exempelvis danska Unisport och Svenssons i Lammhult valt att etablera sig. Båda har en omfattande e-handel som de vill stötta med fysisk butik i bästa läge, säger Sofie Borg Landqvist.

Hamngatan får förstärkning

Hamngatans profil är starka varumärken med flaggskeppsbutiker i gatuplanen. Här kommer Champion och Mango att göra sällskap med Helly Hansen och Under Armour.

För att förvandla en citykärna krävs att många aktörer samarbetar. Till exempel olika fastighetsägare och Stockholms stad.

– Samarbetat har vi gjort länge. Men pandemin har fått oss att ännu mer inse vikten av att vi tillsammans skapar en attraktiv stad. Utmaningen nu är att fortsätta att förvalta och utveckla det fina vi byggt upp. Arbetet med att skapa ett levande city är långt ifrån klart.