Svedbergs sätter färg på Open Spot
Glöm det vita, avskalade badrummet. Tänk dig istället en inspirerande oas av färg, form, kreativitet och spirande växtlighet. Så är känslan att kliva in i Svedbergs showroom i popup-konceptet Open Spot på Sveavägen 8A. Här får den passionerade badrumspionjären möjlighet att bjuda in kunderna till deras värld.
Från Dalstorp till Sveavägen
Svedbergs grundades 1920 och har sedan dess växt till ett av Nordens främsta varumärken inom badrumsinredning. Verksamheten drivs från den egna anläggningen i Dalstorp, Västergötland. Med Vasakronans butikslösning Open Spot fick företaget chansen att synas på ett helt nytt sätt – på en av Stockholms mest attraktiva adresser.
– Vi hade en idé om att öppna ett showroom under Stockholm Design Week 2023. Därför sökte vi efter en central plats med mycket folk i omlopp. Vasakronans Open Spot på Sveavägen blev det självklara valet. Den ljusa lokalen med stora skyltfönster mot gatan och folklivet utanför passade oss perfekt, säger Beata Lindberg, varumärkeskoordinator på Svedbergs.
Rum för liv och lust
Utställningen gestaltades i samarbete med The Norrmans, ägare av unika hotellupplevelser i Skåne och Danmark, och SILK-KA Flowers, som designar exklusiva konstväxter i siden. Med en spännande mix av färgsprakande lekfullhet och sofistikerad design lyckades man skapa en inspirerande miljö som gav nytt ljus åt badrummets roll i hemmet.
– I vårt showroom visar vi vad vi menar med vår vision ”Rum för liv och lust.” Genom att uttrycka det med färg, form och blommor vill vi på Svedbergs inspirera våra kunder att skapa mer personliga badrum, berättar Beata.
Det har varit en fantastisk chans att få testa på hur det är att ha en egen lokal, innan vi vågar ta steget fullt ut.
En utställning tar form
Open Spot är en smidig butikslösning med stor flexibilitet. Svedbergs valde att hyra lokalen under en månad, även om själva utställningen bara ägde rum under en vecka. Den höga ambitionsnivån krävde mycket förberedelser.
Utställningen inleddes med en presslunch för branschjournalister. Under veckan bjöd Svedbergs även in till kundevent, som till exempel en arkitektmiddag. I övrigt har lokalen stått öppen för allt från kunder som vill ha hjälp att designa sitt badrum till nyfikna förbipasserande.
– Den här satsningen har gett oss möjligheten att nå ut på ett helt nytt sätt. Våra produkter säljs vanligtvis via återförsäljare och grossister. Men nu har vi vänt oss direkt till våra slutkonsumenter, det vill säga de som i slutändan har våra produkter i sina badrum.
Succéprojekt som ger mersmak
Beata och hennes kollegor har fått en mycket positiv upplevelse och vill nu utforska möjligheten att starta ett stationärt showroom i framtiden.
– Det har varit en fantastisk chans att få testa på hur det är att ha en egen lokal, innan vi vågar ta steget fullt ut. Genom att vara närmare kunden kan vi stärka vårt varumärke ytterligare.
Stärker varumärket i Open Spot
Vi har besökt Svedbergs i Open Spot på Sveavägen i Stockholm och deras popup-showroom som de etablerade under Stockholm Design Week 2023. Från att tidigare bara sålt sina produkter via återförsäljare, vände de sig nu direkt till sina slutkonsumenter, alltså människor som ska ha produkterna hemma i sina badrum. Se filmen med Beata Lindberg, varumärkeskoordinator på Svedbergs, och hör henne berätta om deras upplevelse av att komma närmare sina kunder.