Stadsmissionen flyttar in i Triangeln

Att handla second hand är hetare än hett. För många är det lika självklart att köpa begagnat som nytt. Det gör att butikerna får möjlighet till nya, bättre lägen.

Marie Hendra
Marie Hendra

Stadsmissionen flyttar in i Triangeln
Den 18 oktober öppnar Skåne Stadsmission sin fjärde butik i Malmö, den här gången i köpcentret Triangeln. Butiken är 194 kvadratmeter stor och ligger på övre plan mellan Bik Bok och Foot Street.

– Det är ett fantastiskt läge med ett bra flöde av människor. I dag är det lika naturligt att shoppa second hand som att gå in i vilken annan butik som helst, säger Marie Hendra, avdelningschef för sociala verksamheter och sociala företag på Skåne Stadsmission.

Fokus på mode i Triangeln
Stadsmissionens butiker i Malmö har lite olika profil. I Triangeln blir det fokus på mode och kläder av bra kvalité.

–Sortimentet vänder sig främst till de lite yngre eftersom vi vet att många unga rör i och omkring Triangeln. Men vi provar oss fram, vi är alltid öppna för att anpassa oss efter det våra kunder efterfrågar.

– Att tänka hållbart ligger i tiden. Kanske är det ett generationsskifte. Många vill inte köpa nytt. De vill att kläder och prylar ska återbrukas istället för att slängas. Jag tror också att människor mår bra av att bidra med en medmänsklig och social insats, säger hon.

 

Fokus på mode i Triangeln
Stadsmissionens butiker i Malmö har lite olika profil. I Triangeln blir det fokus på mode och kläder av bra kvalité.

–Sortimentet vänder sig främst till de lite yngre eftersom vi vet att många unga rör i och omkring Triangeln. Men vi provar oss fram, vi är alltid öppna för att anpassa oss efter det våra kunder efterfrågar.

– Att tänka hållbart ligger i tiden. Kanske är det ett generationsskifte. Många vill inte köpa nytt. De vill att kläder och prylar ska återbrukas istället för att slängas. Jag tror också att människor mår bra av att bidra med en medmänsklig och social insats, säger hon.

 

 

Små medel – beröm för resultatet
Stadsmissionen lägger ned mycket kraft på att skapa tilltalande och snyggt inredda butiker.

– De är ju lite av skyltfönster för det som är kärnan och fokus i vår verksamhet, att hjälpa utsatta i samhället. All vinst går till social omsorg.

Marie Hendra tror också att second hand har blivit trendigt eftersom det ger möjlighet att vara unik och skapa sin egen stil.

– Vi har många kunder som vet exakt vad de letar efter. Att det inte är dyrt gör också att man kan vara lite modigare och testa något man annars inte skulle köpa. Det finns ju dessutom många som inte har så tjocka plånböcker.

SYSTUDIOS I BUTIK
Ett sätt att återvinna på ett smart sätt är också att skapa nytt av gammalt.

–Vi har sedan länge vår Remake där vi gör om sådan som blivit skänkt till oss. Något vi har testat och vill satsa mer på är ”systudios” i butikerna. Här kan vi sy om plagg till något helt nytt eller något så att det sticker ut.

Det är inte så långt kvar till premiären men Marie Hendra är inte stressad.

– Vi känner oss trygga, vi vet vad vi vill göra och hur butiken ska se ut. Vi har dessutom ett väldigt duktigt team. Läget är under kontroll.

Läs mer om Stadsmissionens egna märke Remake