Sneakerstrenden är större än någonsin och bakom finns en hel community av entusiaster. Tre av dem är William Roosmark, Eric Roosmark och Mostafa Hosseini som tillsammans driver We got them.
– Vi köper och säljer vidare limiterade sneakers från till exempel Nike. Skorna tillverkas bara i ett fåtal och de säljer slut på några minuter. Vi är själva redo när nya skor släpps och kan också köpa in från privatpersoner som lyckats få tag på dem, säger William Roosmark.
När allt tog sin början 2019 fanns We got them bara på Instagram. Då jobbade William Roosmark fortfarande i matbutik och sneakersförsäljningen var mer av en hobby. Sen har allt gått i rask takt och för ett år sedan gick den egna webbshopen live. I dag hyr de en Open-Spot lokal mitt i Uppsala.
– Vi visste att vårt koncept funkar väldigt bra på Instagram och via vår webbshop. Så vi ville testa hur det stod sig i en fysisk butik. Responsen har varit otrolig där de flesta säger att ”Äntligen finns det en sneakersbutik i Uppsala”, säger William Roosmark.
Open-spot butiken har inte bara gjort att killarna fått möjlighet att träffa sina kunder personligen, utan också nå helt nya kunder.
– Det har självklart varit väldigt kul att äntligen träffa de som följt oss på Instagram sedan start. Men lika kul har det varit att fler äldre, som ofta är främmande inför både sneakershypen och att handla via sociala medier, har hittat hit.
Lokalen ligger mitt i centrala Uppsala på den populära gågatan Kungsängsgatan.
– Det är mycket liv och rörelse här. Nätshopping kan lätt bli lite opersonligt och butiken är inte bara en ny försäljningsyta, utan det ger också oss en möjlighet erbjuda bra personlig service. Samtidigt som vi får möta andra som delar vår passion och gillar sneakers lika mycket som vi gör.
Den positiva responsen som följt sedan butiken slog upp dörrarna i april, har gjort att de nu vågar satsa stort.
– I och med att Open-spot butiken varit så lyckad, letar vi nu en permanent lokal i Uppsala. Vi har också planer på att testa vårt koncept i flera städer.