Scandinavian Photo öppnar upplevelsecentrum

Det började som en postorderfirma 1982. Nu ligger Scandinavian Photo helt rätt i tiden. Brett utbud på nätet kombineras med en fysisk butik i form av ett upplevelsecenter mitt i Stockholms city.

Scandinavian Photo, Vasagatan

För att skapa en helhet och något helt nytt, valde fotobutiken Scandinavian Photo att slå ihop sina tre mindre butiker till en stor på Vasagatan 14 i Stockholm.

– Men vi beskriver inte Scandinavian Photo som en butik. Den är mycket mer än så. Vi har skapat en mötesplats för alla foto- och filmintresserade oavsett kunskapsnivå, säger vd Anders Halvarsson.

Lokalen är stor, 865 kvadratmeter. Precis till vänster om ingången finns en studio för uthyrning. Längre in en hyr- och serviceavdelning för kamera- och filmutrustning och en printstudio. Utbudet av varor och produkter är brett. Här erbjuds i princip allt för både proffs och amatörer. I mitten finns en soft lounge där några av kunderna slagit sig ner. Någon med dator i knät, andra med kaffekopp i handen, upptagna av intensiva samtal.

– Foto- och filmintresset är stort. Många vill lära sig mer och bli inspirerade. Spontana samtal i loungen är ett sätt, andra är de events, utbildningar och föreläsningar som vi har.

Scandinavian Photo, Vasagatan
Kön ringlade lång vid invigningen.
Scandinavian Photo, Vasagatan
Nya lokalen på Vasagatan.

Satsningen är stor, och innan beslutet togs gjordes en noggrann analys.

– Bland annat tittade vi på vad den fysiska handeln skulle kunna tillföra. Om man vill lära sig nya saker finns oändliga möjligheter digitalt. Inte minst på YouTube. Och prylar går att köpa på nätet. Vi har ju själva ett komplett utbud online. Men vi såg ett klart behov av en mötesplats för likasinnade, säger Anders Halvarsson och tillägger:

– Vi insåg också att detta måste göras ordentligt. Det vill säga på en rejäl yta med plats för alla olika delar. Läget mitt emot centralstationen är också fantastiskt. Vasagatan är ingen klassisk shoppinggata, men jag tror att vi kan bli en ny destination för många.

Scandinavian Photo öppnade i januari och responsen har varit positiv.

– Vi har behållit våra befintliga kunder, men också nått helt nya. Jag tror att vår timing var rätt. Vi har sett en utveckling där fler satsar på nya koncept som kombinerar e-handel och fysisk butik. Och att den fysiska butiken blivit allt viktigare – fast på ett annorlunda sätt, säger Anders Halvarsson.

Martin Sandgärde, chef för handel för Vasakronan i Stockholm, ser en tydlig trend att fler vill satsa på fysiska butiker som komplement till e-handeln.

– Många har fått upp ögonen för hur viktigt det är att ha en fysisk butik på rätt plats. Både för att profilera varumärket och för att nå kundflöden. Ett exempel är Rörstrands och Iittalas nya flaggskeppsbutik vid Stureplan, ett annat Royal design som tillsammans med systerbolaget RUM21 öppnar butik på Kungsgatan i sommar. Vi ser också att kända varumärken utanför stadskärnan gärna vill in till city. Till exempel Ikea som öppnade köksbutik på Regeringsgatan, säger han och fortsätter:

– Jag tror att många är mindre benägna att köra bil och ta sig utanför stadskärnorna. Speciellt de yngre generationerna. De rör sig på vissa stråk med shoppingverktyget i handen, det vill säga smartphonen. De vill hitta allt de behöver nära där de är.