Så här shoppar vi

Varumärksbyrån Kuudes har genom intervjuer, enkäter och hemma-hos-besök låtit över tusen personer svara på hur och varför de köper varor. Resultatet blev sju olika konsumenttyper indelade i tre grupper. Vilken konsumtionstyp är du? Kanske något att fundera över så här mitt i julhandeln.

Grupp 1 – vill fatta medvetna beslut i linje med synen på världen och de värderingar man har.

Den självständiga

Har inte så många prylar och vet vad hen vill ha. Köper enbart saker som speglar personlighet och intressen. Lägger hellre mer pengar på något som känns helt rätt, än mindre på något som bara är tillräckligt bra. Att en vara har högsta möjliga kvalitet toppar alltid listan.

Den ansvarstagande

Ser konsumtionen som ett sätt att spegla de egna värderingarna. Att handla på ett etiskt och hållbart sätt är viktigt. Familj och hem är viktigt men de är också engagerade i vad som händer i den övriga världen. Majoriteten är kvinnor.

Grupp 2 – trendkänsliga och fokuserar på hur de själva framstår genom sin konsumtion.

Den presterande

Jagar efter upplevelser och framgång. Och precis det ska konsumtionen spegla. Vill ha det exklusiva och unika, men är samtidigt rädd att missa de senaste heta trenderna. De flesta är under 50 år.

Sökaren

Strävar efter ett hem som utstrålar harmoni och skönhet – med ett öga på vad som gäller just nu. Dras mellan det som är personligt och vad som är trendigt. Resultatet blir ofta som hämtat ur ett inredningsmagasin.

Den smarta

Gillar att handla men gärna secondhand. Letar ständigt efter bra deals och gör det mesta av vad de har. Kombinerar enkla nöjen med friluftsliv och traditioner. Är estetiska och vill ha det fint omkring sig, men inte till vilket pris som helst.

Grupp 3 – trogna sina favoritvarumärken, håller sig till rutiner och försöker vara måttliga i sin konsumtion.

Den omtänksamma

Bryr sig om andra. Familj och trygghet är viktigt. Håller sig till det välkända, är långsamma med att ta till sig nymodigheter och hakar inte på trender i första taget. Är noga med att återvinna, inget ska gå till spillo.

Åskådaren

Är stenhårt emot förändringar. Är nöjd med en intim krets av familj och vänner. Köper mycket hellre en välbekant vara än testar något nytt. Och om de mot förmodan skulle ta till sig en nyhet vill de ha bevis på att detta verkligen är något bättre.