Dux, Hay, String, Muuto, Bruno Mathsson, Bojesen, Asplund, Swedese. Det räcker att nämna några av Rum21:s varumärken för att skapa sig en bild av butikens kunder.
– Vår typiske kund är en kunnig, inredningsintresserad storstadsbo med en stark relation till sitt hem. Någon med ganska bestämda åsikter om sin egen stil och som köper en känsla. Våra kunder är särskilt förtjusta i det danska uttrycket, det avskalade och rena, säger Malin Hultqvist, verksamhetschef för Rum21.
Rum21 startade 2006 som ett möbel- och familjeföretag med en fysisk butik i Borås. Sedan 2014 ingår verksamheten i Royal Design Group AB och är tillsammans med Royaldesign.se marknadsledande inom möbler och heminredning på nätet. I dag erbjuder Rum21 möbler, design och heminredning från europeiska leverantörer – i en kombination av onlinebutik och en fysisk butik i Göteborg.
– Vi har cirka 200 varumärken och 10 000 produkter i sortimentet. Utifrån en multikanalstrategi, som vi kallar e-tail, kompletterar nätbutiken och den fysiska butiken varandra, säger Malin Hultqvist.
Rum21:s butik på Kyrkogatan 20-22 i Göteborg öppnade i januari 2015 – utformad som ”en liten del av Köpenhamn”.
– Vi har inspirerats av det danska sättet att göra butiker. I allt från musik, doft och känsla till möblemanget ska det kännas som att komma hem till någon. Valet av lokal var jätteviktigt och innergården utanför är viktig för atmosfären, säger Malin Hultqvist.