Klättra på väggarna i Skrapan

Nu tar upplevelserna allt större plats i citykärnorna. Ett exempel är Moumo på Södermalm i Stockholm. Med klättring och yoga i fokus bidrar de till att Skrapan blir ännu mer levande.

Med sitt hjärta i klättringen ville de fyra delägarna starta en verksamhet som gjorde sporten tillgänglig för fler. Sedan augusti i år huserar Moumo, en kombination av orden mountain och movement, i gallerian Skrapan. Förutom en klätteranläggning erbjuder de även yoga, gym, butik och restaurang.

– Vår ambition har varit att skapa en plats där man trivs och vill stanna kvar lite längre. Där träningen blir något du gör av lust snarare än ett nödvändigt ont. Vi vill att stället ska vara levande. Det ska vara lika naturligt att klättra eller yoga som att stanna kvar för en kaffe eller AW, säger Mats Olofsson, en av grundarna till Moumo.

Klätteranläggningar är ett ovanligt inslag i citykärnorna, ändå var det en självklarhet för Moumo att det var just här de ville etablera sig. Förutom att det är en naturlig rörelse av människor som bor eller arbetar här, var en av anledningarna att platsen skulle bidra till att sänka trösklarna till sporten.

– Även fast intresset för klättring växer är det fortfarande lite motigt för många att testa. Det krävs en del kunskap och kan upplevas skrämmande till en början. Då är det till stor hjälp om i alla fall platsen är lättillgänglig. Absolut viktigast för oss är att våra besökare ska känna sig så pass hemma och trygga att de vågar utmana sig själva.

Och trots sin unga ålder, verkar det onekligen som Moumo är på god väg att lyckas med sin ambition.

– Många som besökt Skrapan har glatt visat sin förvåning över att det ligger en klätteranläggning just här. Inget gör oss gladare än om vi lyckas väcka en nyfikenhet hos nya gäster. Under hösten välkomnar vi till exempel en seniorgrupp där alla är 60+ och vi har flera förfrågningar från barn och unga, och även företag som vill komma hit.

Att upplevelserna blir ett alltmer naturligt inslag i citykärnan beror sannolikt på ett skifte där nöjet över att konsumera minskat och andra drivkrafter ökat, menar Mats Olofsson. Den bilden delar Sofie Borg Landqvist, chef handel i Stockholm, på Vasakronan. Hon poängterar att staden ständigt behöver vara på tå för att vara attraktiv och relevant i besökarnas ögon.

– Att erbjuda människor ett brett utbud av varor men också tjänster och upplevelser blir allt viktigare. Det ger människor skäl att besöka och stanna kvar i city. I slutändan bidrar det till att skapa en betydligt mer levande plats där verksamheter håller öppet längre, vid olika tidpunkter och fler människor är i rörelse. Men det kanske allra viktigaste, är att fler människor känner sig hemma i staden när utbudet blir bredare.

Moumo är inte den enda verksamheten inom upplevelsesegmentet som under kort tid har öppnat i Stockholm. Tidigare i år öppnade också Paradox Museum, en typ av nöjesplats för hela familjen. Men det är inte bara i Stockholm som trenden är tydlig, det satsas på flera håll i Sverige.

– Malmös stadskärna har till exempel fått tillökning i form av bland annat Disgusting Food Museum. Här får besökarna testa mat från hela världen, och de kanske till och med ändrar sin uppfattning om vad som är gott eller inte. I Göteborg öppnade också nyligen Poppels, ett citybryggeri som på kort tid har blivit poppis. Upplevelser är en trend jag tror kommer fortsätta gå starkt framåt, avslutar Sofie Borg Landqvist.