Marville Road stärker konceptet och kundrelationerna genom popup-butiker

En stilsäker och mångsidig kapselgarderob ger en enklare vardag och extra självförtroende, oavsett situation och tillfälle. Det tycker i alla fall Marville Roads grundare Jenny Holmén. De har sedan start 2011 använt popup-butiker som ett sätt att få fram konceptet tydligare och bygga lojalitet med sina kunder, något de tycker är svårt att göra online och via återförsäljare.

Se filmen om Marville Road

Jenny Holmén grundade Marville Road efter att som jurist haft svårt att hitta kläder som hon ville använda på jobbet. Hon ville ha snygga, professionella och kvinnliga kläder men det enda som fanns ute var traditionella kostymer som var svåra att röra sig i.

– Jag saknade sköna, kvinnliga kontorskläder som ingav lite ”power”. På den tiden var det kutym med manligare kostymer, men det finns så mycket styrka i att få på sig kläder som man trivs i. Vår målgrupp är precis som jag var – kvinnan med ett aktivt arbetsliv som behöver ha kläder som bara funkar. Med en kapselgarderob bestående av bara några få plagg så sparar det tid och man känner sig fin, säger Jenny Holmén, grundare till Marville Road.

Marville Road når sina kunder i sin egen webshop och via återförsäljare runtom i landet och utomlands. De har aldrig haft en egen butikslokal men de har arbetat med popup-butiker sedan start under båda korta och långa perioder för att få en nära relation med sina kunder.

– Det som är utmaningen när man inte får träffa sina kunder är att det är svårare att skapa det här bandet som kommer med direktkontakten med kunden. Det blir mycket svårare att bygga lojalitet. Det är inte heller enkelt att få fram sitt varumärke hos en återförsäljare där man konkurrerar med så många andra varumärken. Genom popup-butiker kan vi paketera konceptet mycket tydligare och visa vilka vi är.

En ytterligare anledning till att Marville Road använder popup-butiker är att ge kunderna möjligheten att komma in och klämma och känna på produkterna. På så sätt kan de bättre få fram sin kvalitet och exklusiva känsla.

– Det är svårt att lyfta exklusivitet på nätet. Vi försöker förmedla vår fina kvalitet och att våra plagg är sköna att ha på sig, men det är mycket svårare online. Därför förstärker vi det med en fysisk yta.

Jenny-Holmén-Marville-Road
Jenny Holmén, grundare av Marville Road

Två gånger har Marville Road öppnat upp i popup-konceptet Open Spot på Stureplan. För att få fram sitt varumärke tydligare och skapa just igenkänning för kunderna så tog de med sig möbler och inredning från sitt showroom. Anledningen till att de valde Stureplan båda gångerna berodde mycket på just läget.

– Det är en jättebra location. Mitt i Stockholm där vår kund befinner sig och rör sig frekvent. Vi har fått in massor av kunder som bara gått in från gatan. Det här är vår andra gång på Open Spot Stureplan och det beror mycket på att storleken på ytan är lagom stor för oss, det är en bra bas att klä vårt koncept i och att den ligger så centralt. Att synas mitt på Stureplan placerar varumärket precis där vi vill.

Det faktum att Open Spot-konceptet är hållbart har också varit av vikt för dem i valet av lokaler då de själva fokuserar mycket på hållbarhet.

– För oss handlar det om att man ska kunna kombinera några få plagg istället för att köpa nytt. Det är ett mer genomtänkt och hållbart sätt att tänka för hur man investerar i sin garderob. På samma sätt älskar jag det här Open Spot-konceptet där det finns ytor som kan användas av flera över tid där man inte behöver sitta fast i långa kontrakt. Det är lättillgängligt, allting finns redan och du bara flyttar in och ut.

 

Läs mer om Open Spot

Följ med in i Marville Road’s Open spot

Vi besökte Marville Road’s popup-butik på Open Spot Stureplan i Stockholm. De använder popup-butiker som ett sätt att få fram både varumärket och produkterna tydligare. Men även som ett sätt få en bättre relation med konsumenterna än vad de kan få online eller via sina återförsäljare. Se filmen med Jenny Holmén där hon berättar mer om Marville Road och hur dem arbetar med sin fysiska närvaro.