Jenny Holmén grundade Marville Road efter att som jurist haft svårt att hitta kläder som hon ville använda på jobbet. Hon ville ha snygga, professionella och kvinnliga kläder men det enda som fanns ute var traditionella kostymer som var svåra att röra sig i.
– Jag saknade sköna, kvinnliga kontorskläder som ingav lite ”power”. På den tiden var det kutym med manligare kostymer, men det finns så mycket styrka i att få på sig kläder som man trivs i. Vår målgrupp är precis som jag var – kvinnan med ett aktivt arbetsliv som behöver ha kläder som bara funkar. Med en kapselgarderob bestående av bara några få plagg så sparar det tid och man känner sig fin, säger Jenny Holmén, grundare till Marville Road.
Marville Road når sina kunder i sin egen webshop och via återförsäljare runtom i landet och utomlands. De har aldrig haft en egen butikslokal men de har arbetat med popup-butiker sedan start under båda korta och långa perioder för att få en nära relation med sina kunder.
– Det som är utmaningen när man inte får träffa sina kunder är att det är svårare att skapa det här bandet som kommer med direktkontakten med kunden. Det blir mycket svårare att bygga lojalitet. Det är inte heller enkelt att få fram sitt varumärke hos en återförsäljare där man konkurrerar med så många andra varumärken. Genom popup-butiker kan vi paketera konceptet mycket tydligare och visa vilka vi är.
En ytterligare anledning till att Marville Road använder popup-butiker är att ge kunderna möjligheten att komma in och klämma och känna på produkterna. På så sätt kan de bättre få fram sin kvalitet och exklusiva känsla.
– Det är svårt att lyfta exklusivitet på nätet. Vi försöker förmedla vår fina kvalitet och att våra plagg är sköna att ha på sig, men det är mycket svårare online. Därför förstärker vi det med en fysisk yta.