– Det märktes direkt att vi har hamnat rätt. Nu efter några veckor har vi fått en hel del stamkunder, men redan de första dagarna hade vi ett stadigt och bra kundflöde. Vi har ett kortare butiksvarv för dem som bara vill köpa lunch, snacks, dricka eller godis, och ett längre för dem som behöver handla mer. Kunderna har blivit glatt överraskade – både över att vi finns här och att butiken är betydligt större än vad den verkar utifrån, säger han.
Attraktion och energi tillbaka
Man skulle kunna säga att Södra Förstadsgatan har återuppväckts från en Törnrosa-liknande slummer. Det som för bara några år sedan var ett sömnigt och ganska ospännande stråk, som många butiker valde att lämna, har återfått sin energi och attraktionskraft.
Under maj möttes besökarna av ett Medelhavsinspirerat färgtema, som går igen i allt från blommor och skyltning till gungorna där besökarna kan vila shoppingtrötta ben. Ovanför en tvärgata in mot Davidhallsområdet hänger en konstinstallation – ett gäng gula t-shirtar, som små solar mot den blå Malmöhimlen.
– Alla aktörer i samverkansarbetet behöver ha en gemensam målsättning och vara beredda att både ge och ta. Vi testar hela tiden nya saker för att skapa dynamik och intresse. Hellre flera mindre insatser än stora komplicerade processer som tar lång tid att få igenom. Det ger en större flexibilitet i den snabbrörliga värld vi befinner oss. Nya idéer och erbjudanden gagnar nästan alltid platsen som helhet, säger Pia Sandin.