Fem frågor till…

… Jesper Örtengren, affärsutvecklingschef på Vasakronan, om framtidens handel och varför det är viktigt för varumärken att synas i fysiska butiker och inte enbart digitalt.

1. Redan före pandemin pratade många om butiksdöden. Hur ser du på den fysiska handeln?

– Trots alla utmaningar tror jag att framtiden är ljus. Det är tydligt att fler och fler varumärken vill synas i fysisk butik. Det räcker inte med digital närvaro och det börjar bli ganska trångt på nätet. Man vill möta sina kunder och också nå nya målgrupper och det behöver ske i fysiska miljöer.

2. Och hur ska man göra det?

– Som mindre aktör kan det bli både krångligt och dyrt med fysiska butiker. En möjlighet är då att ha en pop-up-butik under en kortare period. Vårt koncept ”Open-Spot” är just det, helt färdiga små butiker för snabb inflyttning. Här är allt klart, från inredning och TV skärmar till wifi och besöksräknare.

3. Vilka andra trender ser du?

– Att det fysiska har lärt sig av det digitala. På nätet finns många plattformar, exempelvis Amazon, där olika varumärken finns. I stället för att själva köpa in och sälja varor tar Amazon provision på försäljningen. Detta börjar nu komma i fysisk form.

– Vi har själva utvecklat en pilot vi kallar BeyondUS som är en urban marknadsplats där flera varumärken kan dela på allt som en butik innebär – personal, kassasystem, lager med mera. Den ligger mitt i centrala Malmö och kan liknas vid en coworking för varumärken som finns fysiskt i butiken under en kortare tid. Vi ser till att allt det praktiska runtomkring fungerar.

4. Hur har konceptet funkat?

– Vi lanserade det precis före pandemin, så i år blir det första ”riktiga” året”. Trots det har det ändå gått bra, 70 varumärken fanns där under olika perioder förra året och vi hade över 65 000 besökare. En viktig del Beyond Us är att här säljs inte bara varor. Det finns café & bar, paketutlämning, arbetsplatser och möjligheter att hålla events.

5. Hur ser du på det stora intresset som finns för second hand och återbruk? Skapar det nya möjligheter?

– Absolut! Att tänka cirkulärt är hetare än någonsin. Här tror jag att fler och fler starka varumärken kommer att fortsätta att kombinera försäljning och tjänster. Det kan vara att laga och sy om kläder, sälja second hand i den egna butiken eller ha utbildningar kring hur du får ditt plagg att leva länge. Fjällräven och Houdini är bra exempel på varumärken som tänker cirkulärt.

Läs mer om Open Spot

Jesper Örtengren, affärsutvecklingschef på Vasakronan.