Inspiration, inspiration och inspiration
Ett helt våningsplan för inspiration, workshops, verkstad, konsthörna, kulturevenemang, caféer och restauranger. Butiken har blivit mer än bara en butik. Nu pratas det livsstilskoncept.
Att locka kunder med mer än bara shopping är ett sätt att hitta en egen nisch och profilera sig på marknaden. Och det är vad Bruno Bergenholtz, grundare av AB Småland, har velat göra.
– Jag har jobbat med butik och retail i hela mitt vuxna liv och ville göra något nytt, inte bara upprepa sådant som redan finns. Min vision var att skapa ett livsstilskoncept där kunderna blir förförda och tänker: det där måste jag ha!
På Södra Förstadsgatan 25 i Malmö samsas nu redesignad heminteriör och mode med nydesignat i ekologiskt eller återvunnet material. Här finns både små lokala leverantörer och stora varumärken.
AB Småland vill gärna ha delaktiga kunder – om de själva vill. I verkstaden på bottenplan erbjuds workshops exempelvis i blomsterbindning, origami och batik. Eller så kan man ”pimpa” sina begagnade möbler, antingen på egen hand eller med hjälp av personalen.
– Det som kickar igång mig är inspiration, inspiration och inspiration, säger Bruno Bergenholtz.
Och han tar sin mission på allvar, hela övre planet handlar om att skapa lust och utmana sinnena. Det första man ser efter att ha tagit rulltrappan upp är ett bildspel som rullar.
– Min pappa tog 40 000 bilder. Det här är några av dem. Men det är inte för att de visar mitt barndomshem och min familj, utan för att det ger en känsla av Småland.
Strax intill finns en installation signerad Bruno Bergenholtz. Bland småländska granar slingrar sig lampor fram. Ovanför står ”Skogen kallar. Vart är lamporna på väg? Och vad pratar de om?”
Kul – och ganska galet.
– Ha, ha. Det är tanken. Att människor ska bli lite konfunderade och tänka: oj vad tokigt, vad kan det här betyda. Det är ytterligare ett sätt att inspirera. Det är spännande när konst möter det kommersiella.
När det var dags att slå upp dörrarna till de 1 450 kvadratmetrarna i slutet av oktober hade Bruno jobbat med konceptet i två år. En hel del av tiden gick åt till att hitta rätt finansiär.
– Jag behövde någon som ville investera långsiktigt, som förstod att vi inte kommer att tjäna de stora pengarna imorgon. Vi har fått en överväldigande positiv respons, men samtidigt är detta ett nytt koncept. Jag tror det tar lite tid för folk att vänja sig.
Han är fullt medveten om den kommersiella risken i att låta ett helt plan i första hand handla om inspiration, och inte utgöra försäljningsyta.
– Vi kommer att vrida och vända, göra justeringar och se vad som fungerar affärsmässigt. Så småningom kommer vi också att starta en webbshop. Men det jag absolut inte vill tappa är känslan hos en kund som upplever ett Aha!
Ett annat livsstilskoncept är Vallgatan 12 som öppnade i slutet av augusti i hörnet Västra Hamngatan och Vallgatan i Göteborg. De 1 200 kvadratmetrarna beskrivs som en mötesplats och en marknadsplats. Bakom konceptet står friidrottsprofilen Yannick Tregaro. Gunnar Eistam, grundare av Solo- och Stukbutikerna och Ulf Pyk, som driver accessoarvarumärket P.A.P.
På bottenplan finns ett café och på övervåningen ett handplockat sortiment av mode, inredning, konst och design. Här finns även en restaurang.
– Vi ville skapa en plats för alla som söker något utöver shopping. Där man kan träffas, äta, ta ett glas vin eller fika – och få inspiration, säger Ulf Pyk.
– Vi har också evenemang på kvällarna, där vi exempelvis bjuder in fotografer och författare. Vi vill skapa är en blandning av händelser, kulturevenemang, mat, dryck – och shopping.
Det finns också en konsthörna med allt från posters till originalverk. Kunderna kan även få tips om intressanta konstnärer, fotografer och illustratörer.
– Allt vi erbjuder här ska hålla hög nivå utan att det känns snobbigt. Vägledande för de varumärken vi säljer är kvalitet och ren design. Sådant som vi kan stå för och själva gillar.
Intresset har varit stort men försäljningen har gått lite trögt.
– Reaktionerna är positiva, man tycker att det är jättefint och strosar gärna runt. Men det är en utmaning att få det lönsamt. Människor är inte riktigt är vana vid konceptet, man gör antingen eller. Äter, dricker – eller shoppar. Men ju mer det sprider att vi finns och vad detta är – desto bättre kommer det att gå. Nu hoppas jag på julhandeln!