Vad präglar handeln i dag?
– Vi ser hur nya smarta lösningar avlöser varandra. Så är det att leva i förändringens tid. Konsumentmakten är påtaglig – den har nog aldrig varit större – och förväntningarna är höga. Det räcker med att kunderna har hört talas om ett nytt fenomen så förväntar de sig att det ska vara fix, färdigt och tillgängligt.
– För en retailer har möjligheterna aldrig varit större. Samtidigt är konkurrensen tuffare än någonsin och vi kommer se en utslagning när lönsamheten pressas alltmer. Därför är det hög tid att bejaka spännande idéer och tänka nytt.
Vad innebär ett stadsvardagsrum?
– Vi tillbringar en stor del av vår tid i stadens centrum. Jag vill väcka frågan hur dessa platser kan transformeras. Många köpcentrum och handelsområden har förnyats och fräschats upp. Men så mycket mer har inte hänt i citykärnorna. Det mesta har rullat på. Nu behöver vi ta nya grepp för att skapa det jag kallar vårt stadsvardagsrum.