Hur mycket kan vi fika egentligen?

Svenskarnas vilja att fika är okuvlig och ständigt ökande. Vi tillbringar mer och mer av vår tid på caféer. Hos Espresso House fikar dagligen 30 000 människor och det poppar ständigt upp nya fik och coffee shops. Vi tog ett snack med Magnus Carlsson, etableringschef på Espresso House, för att ta reda på hur många
fikaställen det finns plats för i Sverige egentligen.

Espressohouse

Bryggkaffet växer stort. Därför satsar vi på att utöka vårt sortiment med flera val.

Magnus Carlsson, etableringschef Espresso House

Ni är Sveriges största och snabbast växande coffee shop-kedja med drygt 160 coffee shops i Sverige, och ni expanderar i rask takt. Hur många coffee shops finns det plats för?

Vi ser plats för ytterligare 100 coffee shops inom dom närmaste åren. Det finns idag ca 2500 caféer i Sverige varav ca 400 är kedjor. Vi kommer se samma trend som konfektion, skor mm, dvs det blir mer och mer kedjedrivet.

Sverige är känt för att vara ett riktigt fika-land. Vad är det som gör att just vi gillar att fika så mycket?

Jag tror inte att Sverige är speciellt unikt när det gäller fika, titta i England där det finns fik i varje gathörn och även flera etablerade kedjor i riktigt små städer.

Vad är det som gör att Espresso House är så populärt? Varför väljer man att fika hos just er?

Vi hoppas och tror att det beror på kvalitén på vårt kaffe framförallt, vi gör arbetet från grunden och inga mekaniska maskiner som spinner mjölk mm. Sen satsar vi hårt på våra miljöer för att skapa en trivsam hemma-hos-känsla i våra enheter. Dessa två delar är grundläggande i vårt arbete.

Hur ser era framtida expansionsplaner ut?

Under 2015 kommer vi öppna ca 25 nya enheter i Sverige, samt fortsätta expandera i Norge med ett antal nyetableringar. Sen går vi under året även in i Finland som kommer bli vårt tredje land, mycket spännande!

Och avslutningsvis, vilken är nästa fikatrend?

Vi ser att bryggkaffe med bra kvalité fortsätter öka i försäljning, vilket gör att vi satsar ännu hårdare på fler olika val.