Pionjären – alltid först med det senaste

Hon toppar listan över svensk modeexport. Har fått kunglig medalj för sina insatser som formgivare. Gudrun Sjödéns kläder och textilier används av kvinnor i 40 länder och omsätter en halv miljard.

Gudrun Sjödén

Färgstarkt, lekfullt och fullt av fantasi – Gudrun Sjödén har skapat ett alldeles eget universum. Men när vi hälsar på är hennes värld uppfylld av något helt annat.

– Vi byter webbplattform. Den vi har kan inte ta emot alla besökare, säger hon.

En bra dag har gudrunsjoden.com 40 000 besökare. Många av dem köper nytt i webbshopen eller återvinner annat inom ”Gudrun Sjödén Vintage”. Miljötanken löper som en grön tråd genom hela företagets historia.

– Alla stora företag pratar om miljöfrågorna, men det är få som verkligen gör något.

– Det är så sorgligt. Det spelar ju ingen roll hur många vackra ord och dokument man har om man inte går till handling, säger Gudrun Sjödén.

Hon lever som hon lär. De 140 anställda tar alltid tåget  inom Norden. De 13 egna butikerna källsorterar och material­ återvinner. En stor del av textilierna fraktas med båt i stället för med flyg och bil. Framförallt byggs den gröna tanken in i kollektionerna. Med hjälp av naturmaterial och ekoproduktion skapar hon tidlösa kläder med lång livslängd, lediga plagg i lättkombinerade färger och mönster.

– Min grundtro är att det första man bör göra för att minska sin negativa miljöpåverkan är att inte förbruka så mycket, för­ klarar hon.

Gudrun Sjödén

Resan hit började på en bondgård i Västmanland. Bland sex syskon var Gudrun den som älskade att sy och måla. En konstnär i trakten hjälpte henne med en portfolio, och 17 år gammal tog hon den under armen och sökte till Konstfack i Stockholm. Året var 1958.

– Klart att mina föräldrar tyckte jag skulle ta studenten först, men jag visste vad jag ville. Jag har en tvåsidig begåvning, det konstnärliga men också det matematiska. Är nog född sån.

Talangerna kom väl till pass. Tio år efter Konstfack startade Gudrun Sjödén en egen kollektion och började sälja till butiker och varuhus i Norden. 1976 öppnade hon den första egna buti­ ken på Regeringsgatan i Stockholm.

– Det gick ganska trögt i början, inte var det lätt inte. Det tog tio år innan proppen släppte och medvinden kom.

1979 startar hon postorderförsäljning. 1997 öppnar hon första webbshopen. I februari 2011 släpper hon ett internatio­ nellt iPad­magasin. Pionjären Gudrun Sjödén har varit bra på att göra saker före alla andra.

– När vi började med ett aktivt miljöarbete i början av 1990­ talet var vi rätt ensamma även om det. Tio år senare hade vi  ekologiska textilier i tio procent av produkterna, idag är vi uppe i 50 procent. Utvecklingen bygger på att jag har kunniga medarbetare som jag inte behöver kontrollera.

Att det ”svenska” funkar bra utomlands finns det många exempel på. Men finns det något typiskt svenskt över Gudrun Sjödén? Hennes inspiration kommer från naturen och de många resorna.

– New York är en favorit, där finns en öppenhet och en otro­ lig kulturell mångfald. Och Indien är ett fantastiskt textilland, där mycket av vår tillverkning sker.

Gudrun Sjödén
Gudrun Sjödén

Idag är varumärket Gudrun Sjödén som störst i Tyskland, där miljöfrågan har stort fokus. Frankrike går oväntat bra. På hemmaplan har varumärket fått epitetet ”kulturtant”. Hur ser Gudrun själv på det?

– Jag gör kläder för medvetna kvinnor med humanistiska och sociala intressen, tänkande människor som inte bara ser till ytan. Den målgruppen tror jag är ålderslös, säger Gudrun Sjödén och kommenterar det stora fokus ytan har fått på senare tid. De djupa urringningarna och de höga klackarna – kläder som begränsar.

2011 är ett jubileumsår för Gudrun Sjödén. Själv firar hon sin 70­årsdag och företaget fyller 35. Till hösten kommer jubi­ leumskollektionen, en återblick till 1970­talets mönster och färger. Sedan starten har hon haft dubbla roller som designer och vd. Om hon kunde gå tillbaka i tiden, vilket råd skulle hon ge sig själv?

– Håll fast vid din idé och det som är kul och inspirerar. Jag har haft jättekul i kontakten med mina kunder, säger hon. Och den kontakten håller hon vid liv dagligen, via webben.

I skrivande stund har Gudrun Sjödéns Facebookgrupp 13592 fans, som alla kan ta del av hennes hälsning:

”Kolla mitt blommiga tåg på tvärbanan som stannar vid vattenhålet och lagerbutiken i Årstaberg! Stor invigning med trummor och trumpeter. Härliga erbjudanden–och blommor och bullar till alla köpsugna kulturtanter.”

_______
Artikeln kommer från Vasakronans kundtidning En bättre värd. Om du kostnadsfritt vill prenumerera på En bättre värd i pappersform, klicka här för att beställa den.