Gina Tricot växer i både butiksantal och målgrupp

Gina Tricot grundades 1997 och är en svensk modekedja som erbjuder de senaste trenderna till kvinnor. Idag har bolaget ca 150 butiker i 4 europeiska länder, e-handel inom Europa och huvudkontoret i Borås.

Lotta Eriksson som är country manager på Gina Tricot har arbetat på bolaget sedan 2000 och började sin resa med att öppna butiker i Uppsala.

– Jag har varit med på Ginas utveckling nästan från början och arbetat nära huvudkontor, ledning samt ägare i många olika frågor. Jag har öppnat butiker både i Sverige och andra länder under vår stora expansion i början av 2000 talet. Jag har arbetat som regionchef under många år för att sedan senaste 11 åren arbetat som Sverigechef med ansvar för just nu 73 butiker.

I Uppsala har Gina Tricot funnits sedan 2000 och sedan 2004 på Svartbäcksgatan, eller Gågatan som den heter i folkmun. Men de insåg för några år sedan att de ville ha en enplanslösning med bättre tillgänglighet till kunden. Tillsammans med oss på Vasakronan så letade de länge och väl efter en ny lokal som matchade deras behov.

– Vi har alltid haft ett mycket bra läge i två plan och ett stort besöksflöde. 2022 valde vi att flytta lite längre upp på gatan då vi behövde modernisera butiken. Vi visste att vi ville vara kvar på Gågatan då här finns rätt flöde och i den nya butiken får in en målgrupp som aldrig kommit in innan. Dessutom har vi två entréer i den nya lokalen som känns väldigt välkomnande, vi är mycket nöjda med vårt läge och grannar.

Läs mer om Gågatan här

Country manager Gina tricot
Lotta Eriksson, country manager Gina Tricot

Gina Tricot har de senaste två åren ökat sin tillväxttakt och tar marknadsandelar vilket skapar möjligheter för dem att nyetablera butiker.

– Flera av de nya lägena som vi har flyttat in i har fina försäljningssiffror vilket gör att vi nu letar efter nya platser att etablera oss på. Däribland det nya butiksläget i Uppsala där försäljningen utvecklat sig mycket positivt. Jag tror att det beror mycket på tillgängligheten, butiken bjuder in kunderna av sig själv. Sedan får vi också mycket beröm för konceptet och hur den ser ut.

Likt många andra bolag så är omniupplevelsen viktig för Gina Tricot och de har arbetat i många år med att göra den upplevelsen så smidig som möjligt för kunderna.

– Vi ser i våra siffror att många startar sin köpresa online men avslutar den i butik. Man vill kunna känna och prova plaggen. Även om vi har snabba leveranser så går det ännu fortare att prova i butik. Därför är det viktigt för oss att våra lagersaldon i butik alltid stämmer. Tack vara RFID kan vi säkerställa det åt kunderna.

Lotta Eriksson arbetar också mycket med att se över butiksbeståndet och konceptutveckla för att kunna erbjuda kunderna en spännande shoppingupplevelse oavsett i vilken kanal, eller hur ofta de handlar. Här ser man över allt från att färgerna och miljön är tilltalande men också hur man får in rätt personal.

– Vi har en stark passion för mode och har som målsättning att alltid erbjuda våra kunder en ny och spännande shoppingupplevelse – oavsett i vilken kanal eller hur ofta de handlar. Men i butik är personalen extra viktig och därför är det väldigt skönt att vi har en kultur och värderingar som fångar in rätt personal. Man ska mötas av en glad och tillmötesgående person när man kliver in en av våra butiker. Vi har mätverktyg för personlig service där kunden kan betygsätta oss. Dem följer vi varje dag och tar till oss all feedback från.

Utöver att se över konceptet så arbetar Gina Tricot kontinuerligt med att förnya sortimentet och se till att det finns något som alla olika typer av kunder tilltalas av. Däribland har de utökat sortimentet med Young, en produktserie som riktar sig mot ungdomar och visat sig väldigt framgångsrik.

– Målgruppen för Gina Tricot är den modeintresserade kvinnan – oberoende ålder. Hos oss hittar kunderna kläder och accessoarer för alla tillfällen, alla dagar i veckan, från trendiga nyckelplagg och partyoutfits till basplagg och must have-jeansen.